Violife och Klimato samarbetar för klimatsmartare menyer

PUBLICERAD: 13 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Violife och Klimato vill inspirera och hjälpa fler restauranger att minska sin klimatpåverkan.

Startup-företaget Klimato, som vill minska klimatpåverkan från mat genom att erbjuda restauranger klimatberäknade recept och menyer, inleder ett samarbete med Violife, ett varumärke inom Upfield och världens största producent av växtbaserade ostalternativ.

Violife och Klimato vill tillsammans inspirera och underlätta för restauranger att skapa klimatsmarta recept och menyer som tilltalar alla – inte bara flexitarianer, veganer, klimaterianer och matallergiker.

”Klimato hjälper oss att beräkna och kommunicera hur våra växtbaserade alternativ kan göra en betydande skillnad för en maträtts klimatpåverkan. Vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att bidra till positiv förändring, på riktigt, samtidigt som fler upptäcker att du kan förändra utan att kompromissa med den goda smaken”, säger Kristina Hovmöller, Sales Lead på Upfield Professional Nordics.

Christoffer Connée, Head of Business Development på Klimato, beskriver Violife som ”en perfekt samarbetspartner med en gemensam vision om en hälsosammare planet”:

”Att vi nu kan inkludera deras produkter i vår klimatdatabas ger oss ännu bättre förutsättningar att inspirera fler till att göra klimatvänliga förändringar av sina recept.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1