Violife och Klimato samarbetar för klimatsmartare menyer

PUBLICERAD: 13 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Violife och Klimato vill inspirera och hjälpa fler restauranger att minska sin klimatpåverkan.

Startup-företaget Klimato, som vill minska klimatpåverkan från mat genom att erbjuda restauranger klimatberäknade recept och menyer, inleder ett samarbete med Violife, ett varumärke inom Upfield och världens största producent av växtbaserade ostalternativ.

Violife och Klimato vill tillsammans inspirera och underlätta för restauranger att skapa klimatsmarta recept och menyer som tilltalar alla – inte bara flexitarianer, veganer, klimaterianer och matallergiker.

”Klimato hjälper oss att beräkna och kommunicera hur våra växtbaserade alternativ kan göra en betydande skillnad för en maträtts klimatpåverkan. Vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att bidra till positiv förändring, på riktigt, samtidigt som fler upptäcker att du kan förändra utan att kompromissa med den goda smaken”, säger Kristina Hovmöller, Sales Lead på Upfield Professional Nordics.

Christoffer Connée, Head of Business Development på Klimato, beskriver Violife som ”en perfekt samarbetspartner med en gemensam vision om en hälsosammare planet”:

”Att vi nu kan inkludera deras produkter i vår klimatdatabas ger oss ännu bättre förutsättningar att inspirera fler till att göra klimatvänliga förändringar av sina recept.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden