Startup-företaget Klimato, som vill minska klimatpåverkan från mat genom att erbjuda restauranger klimatberäknade recept och menyer, inleder ett samarbete med Violife, ett varumärke inom Upfield och världens största producent av växtbaserade ostalternativ.
Violife och Klimato vill tillsammans inspirera och underlätta för restauranger att skapa klimatsmarta recept och menyer som tilltalar alla – inte bara flexitarianer, veganer, klimaterianer och matallergiker.
”Klimato hjälper oss att beräkna och kommunicera hur våra växtbaserade alternativ kan göra en betydande skillnad för en maträtts klimatpåverkan. Vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att bidra till positiv förändring, på riktigt, samtidigt som fler upptäcker att du kan förändra utan att kompromissa med den goda smaken”, säger Kristina Hovmöller, Sales Lead på Upfield Professional Nordics.
Christoffer Connée, Head of Business Development på Klimato, beskriver Violife som ”en perfekt samarbetspartner med en gemensam vision om en hälsosammare planet”:
”Att vi nu kan inkludera deras produkter i vår klimatdatabas ger oss ännu bättre förutsättningar att inspirera fler till att göra klimatvänliga förändringar av sina recept.”