Lantmännen investerar i anläggning för ärtprotein

PUBLICERAD: 12 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Investeringen om drygt 1 miljard kronor i en ny storskalig produktionsanläggning för ärtprotein i Lidköping stärker Lantmännens ledande position inom växtbaserade proteiner.

Nu påbörjar Lantmännen detaljprojekteringen av en ny storskalig produktionsanläggning i Lidköping. Vid fullt utnyttjande kommer anläggningen att ha betydande industriell kapacitet att förädla ärtor till ett högkoncentrerat ärtproteinisolat samtidigt som restströmmar sammankopplas med befintliga bioraffinaderier.

Miljardinvesteringen, som delfinansieras av Naturvårdsverket genom Klimatklivet, skapar nya förutsättningar för svenska lantbrukare att odla ytterligare en gröda i växtföljden och har, enligt Lantmännen, flera fördelar för miljö och klimat.

”Den här investeringen är en viktig byggsten som stärker vårt erbjudande inom livsmedelsingredienser. Genom den befäster Lantmännen sin position som den ledande aktören inom växtbaserade proteiner”, säger Lars-Gunnar Edh, chef för division Energi.

”Marknaden har visat hög tillväxttakt under många år i rad och synergierna med den befintliga produktionen i Lidköping och bioraffinaderierna i Norrköping och Kimstad är många. Ärtan är dessutom en bra gröda att ha i växtföljden och är, för klimatet, ett viktigt substitut till den importerade sojabönan.”

Proteinisolatet kommer att kunna användas för exempelvis proteindrycker, proteinbars, mejerisubstitut, bröd och köttanaloger.

”Det här är ytterligare en viktig investering för svensk livsmedelsförsörjning och en milstolpe i vår strategi för att ta ansvar från jord till bord. Den är bra för våra medlemmar, aktiva svenska lantbrukare, för livsmedelsproducenter – och för konsumenterna som kommer få fler svenska och hållbart framställda produkter att välja bland”, säger Magnus Kagevik, VD och koncernchef på Lantmännen.

Klimatklivet är en del av Europeiska Unionens investeringsprogram NextGenerationEU.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623