Nu byggs andra etappen av Polarbageriet i Älvsbyn

PUBLICERAD: 6 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Nu byggs andra etappen av Polarbageriet i Älvsbyn. Från vänster: Samuel Hellström, VD Hellströms Bygg, Anders E Johansson, VD Polarbröd och Jonas Holmgren, fastighetschef på Polarbröd.

Polarbröd fortsätter att satsa i Älvsbyn för att kunna baka för generationer framåt. Den första etappen av den nya Polarbageriet stod klar i oktober 2021 och nu inleds bygget av den andra etappen av ett modernt bageri i världsklass.

Sedan branden i Polarbageriet i Älvsbyn i augusti 2020 har Polarbröd investerat mer än 500 miljoner i de två anläggningarna i Bredbyn och Älvsbyn för att svara upp emot dagens och framtidens behov.

”Men vi är långt ifrån klara och fortsätter att utveckla våra anläggningar, vårt sätt att arbeta och våra produkter för att kunna leva upp till vår vision om att göra hållbara brödmål tillgängliga för alla”, säger Anders E Johansson, VD i Polarbröd.

Nu tas nästa steg i utvecklingen i Älvsbyn genom bygget av etapp 2 av Polarbageriet. Företaget investerar 85 miljoner kronor i en byggnad som på sikt ska rymma en ny toppmodern bagerilinje.

”Idag reser vi stommarna och om ett år, tre år efter branden ska byggnaden stå klar. Det ger oss förutsättningar att fortsätta utvecklingen framåt med senaste tekniken och ökad produktionskapacitet”, säger Jonas Holmgren, Polarbröds projektledare för bygget.

Byggnaden kommer till en början att användas till lager för råvaror och emballage men inom en snar framtid kommer det att byggas en ny produktionslinje. Parallellt med bygget pågår även arbetet med att utveckla och anpassa verksamheten mot det långsiktiga målet att bli 100 procent cirkulär.

”Vi är femte generationens familjeföretag. Det gör oss inte bara snabbfotade utan också långsiktiga. Vi bakar inte för nästa kvartal eller verksamhetsår, vi bakar för generationer framåt. Vi vet att vi får den framtid vi investerar i. Därför tar vi oss tid nu att vrida och vända på hur vi ska öka produktionskapaciteten mot framtidens erbjudande som ska vara både gott, attraktivt och hållbart”, säger Anders E Johansson.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623