McDonald’s vill få fler att sluta skräpa ned

PUBLICERAD: 5 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Joachim Knudsen, VD för McDonald’s Sverige och Johanna Ragnartz, VD för Håll Sverige rent. Foto: McDonald’s Sverige

McDonald’s har satt ett långsiktigt mål om att inga av deras förpackningar ska finnas i naturen – och att de som möjligen ändå gör det ska vara producerade av material som gör så lite skada på naturen som möjligt. Som en del av detta arbete lanserar McDonald’s en ny kampanj för att uppmana människor till att plocka upp efter sig och inleder samtidigt ett samarbete med Håll Sverige Rent.

McDonald’s mål är att inga av restaurangkedjans förpackningar ska återfinnas i naturen. Nu inleder restaurangkedjan ett långsiktigt samarbete med Håll Sverige Rent, en ideell stiftelse med uppdrag att påverka attityder och beteende för en minskad nedskräpning. McDonald’s lanserar en kampanj med uppmaningen ”Take Away Your Take Away”, vars mål är att få fler att slänga sina take away-förpackningar i soptunnan.

Den 17 september kommer 2 000 av McDonald’s medarbetare att medverka på Hela Sverige Plockar Skräp-dagen som arrangeras av Håll Sverige Rent. Genom att lyfta initiativet vill kedjan inspirera fler till att delta i aktiviteten, men också få fler att förstå vidden av problemet och vilja vara en del av lösningen.

”I takt med att det har blivit vanligare att äta och dricka på språng har det också blivit allt vanligare att mat- och dryckesförpackningar slängs på gatorna eller i vår natur. McDonald’s är ödmjuka inför sin egen roll i denna problematik. Det är viktigt för oss att få samarbeta med ett företag som har möjlighet att göra stor skillnad genom målsättningar för sin verksamhet. Utöver detta gör också McDonald’s storlek att vi tillsammans kan nå nya målgrupper med våra budskap”, säger Johanna Ragnartz, VD på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

McDonald’s har under de senaste åren rensat ut 150 ton plast i årlig förbrukning genom att bland annat byta ut sugrör, lock och bestick i plast till motsvarigheter i papper och trä. I höst genomförs ytterligare förändringar för att minska användningen av engångsplast vilket beräknas minska årsförbrukningen med ytterligare 220 ton.

”Vi på McDonald’s vill bidra till en minskad nedskräpning. Vårt mål är långsiktigt och ambitiöst, men jag är övertygad om att vi kan vara med och göra skillnad. Vi är väldigt glada över att inleda ett samarbete med Håll Sverige Rent, och jag ser fram emot vad vi kan åstadkomma tillsammans”, säger Joachim Knudsen, VD för McDonald’s Sverige.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ica minskar utsläppen från sina sjötransporter med 80 procent

Ica Sverige har slutit avtal om transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean”.
emma lindström

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Paulig investerar i Tex Mex- och snacksproduktion i Spanien

Paulig investerar 42 miljoner euro i en ny fabrik för snacksproduktion i Spanien.
paulig

Kött- och Charkuteriföretagen förstärker organisationen

Kött- och Charkuteriföretagen utökar organisationen med en hållbarhetsansvarig och en kommunikationsansvarig.
kött o chark