Ny rapport: Marknaden för alternativa proteiner växer

PUBLICERAD: 2 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Tre av tio konsumenter är villiga att byta till alternativa proteinkällor för att främja klimatet, det visar en rapport från Boston Consulting Group (BCG) och Blue Horizon. Ett skifte till alternativa proteiner har potential att bli den mest kostnadseffektiva lösningen när det gäller att tackla klimatkrisen. De globala investeringarna i alternativa proteiner har ökat med 124 procent årligen under de senaste åren, från tio miljarder SEK under 2019 till 50 miljarder SEK år 2021.

I rapporten, som har tagits fram av Boston Consulting Group (BCG) tillsammans med det gröna investeringsföretaget Blue Horizon, har 3 700 respondenter från sju länder svarat på frågor om varför de vill äta alternativa proteinkällor och vad som hindrar dem från att göra det i dagsläget. Tre av fyra respondenter angav en mer hälsosam kosthållning som främsta anledning till att byta från kött till alternativa proteinkällor.

”Antalet konsumenter globalt som letar efter alternativa proteinlivsmedel ökar genom alla demografiska grupper, i takt med att fler inser de hälsomässiga och klimatmässiga fördelarna med att äta mindre kött. Samtidigt ökar kraven från konsumenterna på att livsmedlen ska vara så obearbetade som möjligt, med färre ingredienser och högre näringsvärde”, säger Nanna Gelebo, partner på BCG och specialist inom detaljhandel och hållbarhetsfrågor.

Just nu läggs mycket forskning och resurser på laboratorieframställda proteiner som till smak och utseende ska likna kött i ännu högre grad än tidigare. Proteinerna i dessa produkter kommer till exempel från tång, fermentering eller har utvunnits ur celler som ursprungligen kommer från animalier.

”Det är positivt att över 30 procent av konsumenterna är villiga att helt byta till alternativt protein om de känner sig säkra på att det skulle ha en positiv effekt på klimatet, det visar vilken enorm marknadspotential det finns för denna nya typ av livsmedel. Samtidigt ligger en stor del av utmaningen för företag som investerar i och producerar alternativa proteiner i konsumenternas krav på korta ingredienslistor och rena produkter. Om ett livsmedel uppfattas som för konstgjort kommer färre konsumenter att vara villiga att äta det, även om det är växtbaserat”, säger Nanna Gelebo.

Enligt BCG:s rapport kommer alternativa proteiner att spara tre gånger så mycket utsläpp per investerad krona, jämfört med den näst mest effektiva åtgärden, vilken är koldioxidminskande cement.

”Genom att röra sig bort från köttproteiner öppnas möjligheten till kortare, mer uthålliga och potentiellt mer lokala leveranskedjor. En utbredd ökning av alternativa proteiner kan lindra livsmedelskrisen, minska risken för störningar i leveranskedjan och spela en avgörande roll i hanteringen av klimatförändringarna”, säger Nanna Galebo.

Läs en sammanfattning av rapporten här
Rapporten ”Food for Thought II: The Untapped Climate Opportunity in Alternative Proteins” i sin helhet finns tillgänglig här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd