Nu startar EKO-september för fjärde gången

PUBLICERAD: 31 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Ett exempel från EKO-septembers butikskampanj 2021.

Den 1 september drar kampanjen EKO-september igång för fjärde året i rad. EKO-september är en återkommande kampanj för ekologisk mat och dryck med fokus på vinsterna med att välja ekologiskt och Krav-märkt. Bakom EKO-september står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och Krav. 

Under EKO-september kommer Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och Krav bland annat att sprida kampanjen i sociala medier, skylta upp i butik, annonsera utomhus, jobba med PR och arrangera event över hela landet.

”Alla som vill driva på försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och Krav-märkt är välkomna att delta i kampanjen EKO-september. Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner och använda. Ju fler som kampanjar samtidigt – desto större möjlighet har vi att nå ut till kunder och konsumenter över hela landet”, säger Charlotte Bladh André, VD för Organic Sweden.

Ett stort antal ekologiska lantbrukare kommer att arrangera öppen ekogård, ekobonde i butik och lunch hos ekobonde runt om i Sverige. Många livsmedelsföretag med ett sortiment av ekologisk mat och dryck kommer även att sprida kampanjen i sina digitala kanaler och ta med kampanjmaterial för att skapa erbjudanden ute i butik.

”Under EKO-september lyfter vi fram vinsterna med ekologisk mat – att den produceras på ett sätt som bidrar till mer biologisk mångfald, bättre klimat, rent vatten, bördiga jordar, godare djurvälfärd och färre tillsatser i maten. Ekologisk odling och djurhållning är viktiga verktyg för att lösa många av de stora utmaningar som hela vårt matsystem står inför idag”, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Flera av kedjorna inom dagligvaruhandeln har också öronmärkt en eller flera veckor under september för att lyfta fram sitt ekologiska sortiment, vilket inte minst välkomnas av Sveriges Konsumenter. Organisationen har under våren rapporterat om potentialen för handeln att göra det enklare för konsumenter att välja eko i butik genom kampanjer och erbjudanden.

”Den omställning vi står inför är gigantisk. Vi måste äta annorlunda – vilket förutsätter hållbara livsmedelssystem från jord till bord”, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown