Den 1 september drar kampanjen EKO-september igång för fjärde året i rad. EKO-september är en återkommande kampanj för ekologisk mat och dryck med fokus på vinsterna med att välja ekologiskt och Krav-märkt. Bakom EKO-september står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och Krav.
Under EKO-september kommer Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och Krav bland annat att sprida kampanjen i sociala medier, skylta upp i butik, annonsera utomhus, jobba med PR och arrangera event över hela landet.
”Alla som vill driva på försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och Krav-märkt är välkomna att delta i kampanjen EKO-september. Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner och använda. Ju fler som kampanjar samtidigt – desto större möjlighet har vi att nå ut till kunder och konsumenter över hela landet”, säger Charlotte Bladh André, VD för Organic Sweden.
Ett stort antal ekologiska lantbrukare kommer att arrangera öppen ekogård, ekobonde i butik och lunch hos ekobonde runt om i Sverige. Många livsmedelsföretag med ett sortiment av ekologisk mat och dryck kommer även att sprida kampanjen i sina digitala kanaler och ta med kampanjmaterial för att skapa erbjudanden ute i butik.
”Under EKO-september lyfter vi fram vinsterna med ekologisk mat – att den produceras på ett sätt som bidrar till mer biologisk mångfald, bättre klimat, rent vatten, bördiga jordar, godare djurvälfärd och färre tillsatser i maten. Ekologisk odling och djurhållning är viktiga verktyg för att lösa många av de stora utmaningar som hela vårt matsystem står inför idag”, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.
Flera av kedjorna inom dagligvaruhandeln har också öronmärkt en eller flera veckor under september för att lyfta fram sitt ekologiska sortiment, vilket inte minst välkomnas av Sveriges Konsumenter. Organisationen har under våren rapporterat om potentialen för handeln att göra det enklare för konsumenter att välja eko i butik genom kampanjer och erbjudanden.
”Den omställning vi står inför är gigantisk. Vi måste äta annorlunda – vilket förutsätter hållbara livsmedelssystem från jord till bord”, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.