Lohilo Foods och Sproud International startar samarbete

PUBLICERAD: 31 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Sara Berger är VD för Sproud International.

Lohilo Foods har ingått avtal med Sproud International för säljbearbetning och distribution av Sprouds produkter i den svenska dagligvaruhandeln med start under hösten 2022.

Sproud International är ett food-tech bolag som utvecklar växtbaserade ärtdrycker som alternativ till traditionella mejeriprodukter. Bolaget grundades 2018 och finns idag i över 30 länder. Bland Sprouds investerare finns VGC Partners, Dream Beverage Group och Findeln Holding.

”Vi ser fram emot att samarbeta med Sproud. De har inte bara byggt ett starkt varumärke och har produkter som är smakmässigt i högsta klass utan möter även behovet av fler hållbara livsmedel i butikernas hyllor. Med Lohilos starka säljorganisation och vår distribution kan vi få Sproud att ta nästa kliv i Sverige”, säger Richard Hertvig, VD på Lohilo Foods AB.

”Kategorin för växtbaserade alternativ är en framtidskategori. Att samarbeta med Lohilo som har samma snabbfotade entreprenörskultur och stark butiksnärvaro skapar en bra grund för ett framgångsrikt samarbete där vi kan skala upp distributionen till nästa nivå i vår tillväxtresa”, säger Sara Berger, VD på Sproud International.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623