Bekvämlighet tydlig trend i Årets Dagligvara 2022

PUBLICERAD: 29 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari


De senaste årens pandemi med mer tid hemma och mer umgänge med familjen återspeglas i Årets Dagligvara. Samtliga årets tre nominerade produkter är lättillgängliga och bekväma att äta och dela med familjen: Finn Crisp Snacks, Pågen Små Lussekatter och Zeinas Hummus Mix.

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. För att bli nominerad ska produkten ha lanserats under 2020, tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och att bidra till förpackningsutveckling mot materialåtervinningsbara förpackningar.

I år är bekvämlighet och att det ska vara lättillgängligt tydligt hos alla tre nominerade produkterna.

”Både i försäljningsdata och när vi i juryn adderar de kvalitativa kriterierna syns det tydligt att pandemin har haft en påverkan på årets nominerade. Alla tre produkter är snacks, lättillgängliga och bekväma att äta både hemma tillsammans med familjen och ta med ut på picknicken, till stranden eller på skogspromenaden”, säger Karin Brynell, juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.

De nominerade är Finn Crisp Snacks från Lantmännen Cerealia, Små Lussekatter från Pågen och Zeinas Hummus Mix från Zeinas. Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 6 oktober i samband med DLF:s Höstmöte.

Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa försäljningsdatan samt insikter i juryarbetet. Priset har delats ut sedan 2006. Ytterligare information om priset, kriterier och juryn finns här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623