Bekvämlighet tydlig trend i Årets Dagligvara 2022

PUBLICERAD: 29 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari


De senaste årens pandemi med mer tid hemma och mer umgänge med familjen återspeglas i Årets Dagligvara. Samtliga årets tre nominerade produkter är lättillgängliga och bekväma att äta och dela med familjen: Finn Crisp Snacks, Pågen Små Lussekatter och Zeinas Hummus Mix.

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. För att bli nominerad ska produkten ha lanserats under 2020, tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och att bidra till förpackningsutveckling mot materialåtervinningsbara förpackningar.

I år är bekvämlighet och att det ska vara lättillgängligt tydligt hos alla tre nominerade produkterna.

”Både i försäljningsdata och när vi i juryn adderar de kvalitativa kriterierna syns det tydligt att pandemin har haft en påverkan på årets nominerade. Alla tre produkter är snacks, lättillgängliga och bekväma att äta både hemma tillsammans med familjen och ta med ut på picknicken, till stranden eller på skogspromenaden”, säger Karin Brynell, juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.

De nominerade är Finn Crisp Snacks från Lantmännen Cerealia, Små Lussekatter från Pågen och Zeinas Hummus Mix från Zeinas. Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 6 oktober i samband med DLF:s Höstmöte.

Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa försäljningsdatan samt insikter i juryarbetet. Priset har delats ut sedan 2006. Ytterligare information om priset, kriterier och juryn finns här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd