Lohilo Foods ska sälja och distribuera Fuuds produkter

PUBLICERAD: 25 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Richard Hertvig är VD på Lohilo Foods AB.

Lohilo Foods AB har ingått ett avtal med Fuud AB avseende försäljnings-, logistik- och distributionstjänster. Avtalet har ett försäljningsvärde om minst 50 miljoner kronor över en tvåårsperiod.

Avtalet innebär att flera av Fuuds varumärken kommer att säljas genom Lohilos rikstäckande säljkår och distribueras direkt till kunderna genom Lohilos egenkontrollerade distribution med start 16 september.

”Genom uppdraget fortsätter vi vår strategi att kombinera försäljning av våra egna varumärken med distributionsuppdrag för att utnyttja våra befintliga resurser maximalt och därmed förbättra vår lönsamhet. Jag ser en stor utvecklingspotential i samarbetet med synergier som gynnar båda bolagen”, säger Richard Hertvig, VD på Lohilo.

Avtalet innebär att Lohilo har exklusivitet inom försäljning och distribution för utvalda varumärken och kanaler och Fuud kommer fortsatt att bearbeta centrala kunder via sina Key Account Managers.

”Distributions- och samarbetsavtalet med Lohilo bygger på starka kommersiella grunder. Våra två företag kompletterar varandra mycket väl när det gäller produktportfölj och geografi och vi ser därför viktiga synergivinster. Lohilos breda distributionsnätverk ger oss möjlighet att nå ut med våra varumärken i fler kanaler på ett snabbt och effektivt sätt. Jag ser fram emot vårt kommande samarbete mellan bolagen”, säger Fuuds VD Peter Blom i en kommentar.

Fuud-koncernen marknadsför och säljer funktionella livsmedel och har idag följande varumärken i sin portfölj: iQ Fuel, Homie, Foodbox, GI-Boxen, Beijing8, Juica, Juicekultur, Bacoccoli, Nathalie’s, Barfly och Legendz.

Lohilo Foods AB marknadsför och säljer glass, drycker och kosttillskott. Bolaget äger varumärkena Lohilo, Alvestaglass och Superfruit och distribuerar även Häagen-Dazs, Järnaglass, Bubbies och Halo Top på den svenska marknaden.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx