Lohilo Foods AB har ingått ett avtal med Fuud AB avseende försäljnings-, logistik- och distributionstjänster. Avtalet har ett försäljningsvärde om minst 50 miljoner kronor över en tvåårsperiod.
Avtalet innebär att flera av Fuuds varumärken kommer att säljas genom Lohilos rikstäckande säljkår och distribueras direkt till kunderna genom Lohilos egenkontrollerade distribution med start 16 september.
”Genom uppdraget fortsätter vi vår strategi att kombinera försäljning av våra egna varumärken med distributionsuppdrag för att utnyttja våra befintliga resurser maximalt och därmed förbättra vår lönsamhet. Jag ser en stor utvecklingspotential i samarbetet med synergier som gynnar båda bolagen”, säger Richard Hertvig, VD på Lohilo.
Avtalet innebär att Lohilo har exklusivitet inom försäljning och distribution för utvalda varumärken och kanaler och Fuud kommer fortsatt att bearbeta centrala kunder via sina Key Account Managers.
”Distributions- och samarbetsavtalet med Lohilo bygger på starka kommersiella grunder. Våra två företag kompletterar varandra mycket väl när det gäller produktportfölj och geografi och vi ser därför viktiga synergivinster. Lohilos breda distributionsnätverk ger oss möjlighet att nå ut med våra varumärken i fler kanaler på ett snabbt och effektivt sätt. Jag ser fram emot vårt kommande samarbete mellan bolagen”, säger Fuuds VD Peter Blom i en kommentar.
Fuud-koncernen marknadsför och säljer funktionella livsmedel och har idag följande varumärken i sin portfölj: iQ Fuel, Homie, Foodbox, GI-Boxen, Beijing8, Juica, Juicekultur, Bacoccoli, Nathalie’s, Barfly och Legendz.
Lohilo Foods AB marknadsför och säljer glass, drycker och kosttillskott. Bolaget äger varumärkena Lohilo, Alvestaglass och Superfruit och distribuerar även Häagen-Dazs, Järnaglass, Bubbies och Halo Top på den svenska marknaden.