Carlsberg ska nå netto noll koldioxidutsläpp till 2040

PUBLICERAD: 19 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg.

Carlsberg-koncernen lanserar ett nytt hållbarhetsprogram, Together Towards ZERO and Beyond (TTZAB) som innehåller uppdaterade mål och nya fokusområden inom miljöpåverkan, social hållbarhet och bolagsstyrning.

Together Towards ZERO and Beyond (TTZAB) är en vidareutveckling av koncernens tidigare hållbarhetsprogram. Programmet inkluderar en färdplan för att uppnå netto noll koldioxidutsläpp över hela värdekedjan till 2040, från odlingen på fälten tills att konsumenten har drycken i sin hand.

”Together Towards ZERO and Beyond är en integrerad del av koncernens övergripande strategi och hjälper oss att driva en hållbar affär, reducera risker, visa vårt syfte och bidra till en positiv förändring”, säger Peter Hammarstedt, VD för Carlsberg Sverige.

Together Towards ZERO and Beyond har fokus på elva områden; Noll Koldioxidavtryck, Noll Jordbruksavtryck, Noll Förpackningsavfall, Noll Vattenspill, Noll Oansvarig konsumtion, Noll Olyckskultur samt Hållbara inköp, Mångfald, jämställdhet och inkludering, Mänskliga rättigheter, Affärsetik och Lokalt samhällsengagemang.

Med det nya hållbarhetsprogrammet har Carlsberg lagt till nya mål för att öka takten på klimatagendan, bland annat Noll Jordbruksutsläpp och Noll Förpackningsavfall. Carlsbergs koldioxidpåverkan i samband med jordbruk och bearbetning av råvaror, liksom produktion och hantering av förpackningar, utgör tillsammans över 65 procent av koncernens totala koldioxidutsläpp. På Carlsberg Sverige är motsvarande siffra 85 procent (jordbruk/process 26 procent och förpackningar 59 procent). Att sätta tydliga mål inom dessa områden kommer hjälpa Carlsberg att påskynda framstegen mot att nå netto noll koldioxidavtryck över hela värdekedjan till 2040.

Noll Jordbruksutsläpp handlar om att köpa råvaror från hållbara källor där regenerativa jordbruksmetoder används, med målet att detta gäller för 30 procent av alla råvaror senast 2030 och för 100 procent till 2040. Det kommer bidra till att förbättra den biologiska mångfalden, jordhälsan och den naturliga kolbindningen på jordbruksmarker.

Noll Förpackningsavfall handlar om att använda mer cirkulära förpackningslösningar med de globala målen att till 2030 ska 100 procent av alla flaskor och burkar vara återvinningsbara, återanvändningsbara eller förnybara. 90 procent av alla flaskor och burkar ska samlas in och återvinnas efter användning. Utöver det ska Carlsberg minska användningen av ny fossilbaserad plast med 50 procent och ha 50 procent återvunnet material i alla flaskor och burkar.

”Carlsberg Sverige har redan kommit en bra bit på vägen när det gäller hållbara förpackningslösningar så för vår del handlar det om att sätta än mer ambitiösa mål. De nya Noll-områdena, Noll Jordbruksutsläpp och Noll Förpackningsavfall, är tydliga bevis på att vi åstadkommer störst skillnad när vi arbetar tillsammans med våra viktiga intressenter över värdekedjan; våra medarbetare, kunder, konsumenter och leverantörer”, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx