Gordon Delivery levererar kyld mat och medicin som e-handlas på nätet. För att minska klimatpåverkan, som utsläpp och buller från transporter, utvecklar företaget en eldriven kylbil, som är specialbyggd för kylda och frysta matleveranser i stadsmiljö. I sommar testas den i Stockholm.
Gordon Delivery har tillsammans med ett elfordonsföretag tagit fram den specialbyggda kylbilen PRO Litium MAX, som är utformad för att klara kylda transporter med ren eldrift – vilket innebär särskilda utmaningar: Lastutrymmet behöver vara isolerat och det krävs ett stort batteri för att både driva bil och kylaggregat, vilket är utrymmeskrävande och ger hög extravikt som påverkar lastkapacitet och räckvidd.
”Vår nya eldrivna kylbil har en räckvidd som klarar runt 75 hemleveranser i citymiljö på en laddning. Dess storlek gör den perfekt för hemleveranser i city då den är liten nog för smågator och trånga parkeringar, samtidigt som den har lastkapacitet på hela ett ton”, säger Elion Najim, Fleet Manager på Gordon Delivery.
Bilen testas nu under sommaren för hemleveranser i Stockholm. Därefter planeras en beställning av ytterligare 20 elkylbilar som kan tas i trafik i Stockholm, Göteborg och Malmö under hösten.
”Sortering, lastning, körning med mera kommer att utvärderas för att säkerställa att leveranserna håller rätt temperatur i en obruten kylkedja. Utifrån det kommer vi att justera kylbil och processer för att kunna använda modellen för en majoritet av våra stadsleveranser”, säger Martin Lagerlöf, Business Excellence Manager på Gordon Delivery.
Målet är att 30 procent av Gordon Deliverys cityleveranser i Sverige ska vara eldrivna i slutet av året och att 100 procent av cityleveranserna ska vara eldrivna 2025.