Nio svenska whiskyproducenter går samman för Ukraina

PUBLICERAD: 1 juli 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Den 11 juli släpps Svensk Whisky för Ukraina, som är en unik blended whisky från nio svenska destillerier. Allt överskott går oavkortat till UNHCR för att stödja dem som drabbats av kriget i Ukraina.

Patrik Dalsjö, en av Sveriges Whisky-fantaster, fick en idé om att försöka ena de svenska whiskydestillerierna i en insats för att belysa behovet av stöd till de drabbade. Destillerierna kunde bidra med produkten och konsumenterna med pengarna, allt för att öka möjligt bidrag.

”Jag satt en kväll med en av mina recensioner för Judge Dram och kriget i Ukraina fanns i bakhuvudet. Då kom idén att hela whiskysverige kanske kunde göra en insats för att samla in pengar till Ukraina. Hur häftigt hade det inte varit om alla svenska whiskydestillerier gick ihop och gjorde en whisky till förmån för Ukraina? Vi delar ju till och med samma färger i våra flaggor. Jag skrev ihop ett brev och hoppades att jag skulle få något svar i alla fall. Jag hoppades verkligen att de skulle tycka att det här var en bra idé då nog alla känner likadant som jag, att kan vi göra något så bör vi göra det”, säger Patrik Dalsjö.

När etiketterna skulle tas fram, ville även PG Etikett och Ystad Tryck bidra genom att sponsra etikett och tryckning.

Whiskyn är limiterad till 2 400 flaskor och finns i systembolagets beställningssortiment. Om, eller när, alla flaskor är sålda kommer det att ge 753 600 kronor till UNHCR:s verksamhet.

Svensk Whisky för Ukraina har en alkoholhalt på 46% och kostar 895 kronor.

Följande svenska destillerier ingår i samarbetet: Mackmyra, Gotland Whisky, Spirit of Hven, Agitator, Bergslagens Destilleri, Smögen Whisky AB, Norrtelje Brenneri, Gammelstilla Whisky och High Coast Whisky.

 

Läs vidare

Kronfågel lanserar krispiga Chicken Nuggets Spicy

Kronfågels ätklara nyhet Chicken Nuggets Spicy kombinerar krispig tempura med smaker från chili, peppar och persilja.
kronfågel

Ökat intresse för meze – nya lanseringar från Salakis

Skånemejeriers varumärke Salakis lanserar Labneh och Ayran för att möta den ökande efterfrågan på meze.
Salakis

Skånemejeriers julklassiker är tillbaka

Skånemejerier presenterar årets julprodukter med smak av pepparkaka och kardemumma: Bravo Vinter, Pepparkaksfil och Vaniljyoghurt Pepparkaka.
Unknown

Skogaholm lanserar Julruta med smak av pepparkaka

Skogaholm Julruta är ett mjukt portionsbröd på tillfälligt besök med en pepparkakssmak som ska ge extra mycket julkänsla.
julruta

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker