Livsmedelsproducenternas kostnader ökade 23% i maj

PUBLICERAD: 29 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


SCB rapporterar om de största kostnadsökningarna för svenska livsmedelsproducenter sedan man började mäta 1991. Livsmedelsföretagen kräver nu snabba åtgärder från dagligvaruhandels och Systembolagets sida.

Enligt SCB:s producentprisindex (PPI) uppgick de svenska livsmedelsproducenternas kostnadsökningar under maj månad till 23 procent (årstakt), vilket et är den högsta noteringen någonsin. Sedan juli månad 2021 har kostnadsökningarna varit tvåsiffriga varje enskild månad. Som jämförelse har snittet på den månatliga kostnadsökningen för livsmedelsindustrin sedan 1992 varit två procent (enligt PPI).

”Vi har i drygt ett års tid i konjunkturbrev och debattartiklar varnat för den extrema kostnadskris som våra medlemsföretag har drabbats av. Branschen är van vid att hantera stora kostnadsförändringar på råvara, men vi har aldrig i modern tid sett två- till tresiffriga kostnadsökningar på allt annat som också krävs för att producera mat och dryck. Det här är en exempellös situation och den kräver snabba åtgärder, inte minst från dagligvaruhandelns och Systembolagets sida”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

”Det är ingen som vill se kraftigt ökade livsmedelspriser. Livsmedelsbranschen är extremt konkurrensutsatt och väldigt priskänslig. Men tyvärr måste priserna öka. Producenterna har ingen möjlighet att på egen hand hantera eller effektivisera bort de här rekordstora kostnadsökningarna. Vi är förbi den punkten sedan länge. Vi vädjar därför till livsmedelskedjorna att snabbt utöka möjligheterna till prisjusteringar. Vi vill även vädja till konsumenterna att fortsätta välja svenska livsmedel. De kan vara lite dyrare men givet deras höga kvalitet så är de fortfarande mycket prisvärda.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623