Hon blir ny hållbarhetschef på Löfbergs

PUBLICERAD: 29 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Kajsa-Lisa Ljudén blir ny hållbarhetschef på Löfbergs. Hon har 10 års erfarenhet av hållbarhetsarbete och jobbar idag som hållbarhetsstrateg på det familjeägda kafferosteriet. Kajsa-Lisa Ljudén efterträder Eva Eriksson som går i pension efter 34 år på Löfbergs.

Kajsa-Lisa Ljudén har en kandidatexamen i miljövetenskap från Karlstads universitet, med inriktning på statsvetenskap. Hon har även studerat nationalekonomi. Under studierna gjorde hon praktik på Löfbergs och fick då upp ögonen för företagets hållbarhetsarbete. När hon några år senare erbjöds ett vikarierat på Löfbergs sa hon upp sig från sitt dåvarande jobb och har sedan dess tillhört hållbarhetsteamet på Löfbergs.

”Att ta ansvar för människor och miljö ligger i Löfbergs DNA och företaget har alltid haft höga ambitioner på hållbarhetsområdet vilket jag gillar. Idag går det inte att vara ett framgångsrikt företag om man inte är hållbar. Här handlar det om att ta ansvar i hela värdekedjan, att förbättra villkor och utvecklingsmöjligheter för kaffeodlare och samtidigt göra det enkelt för konsumenten att göra schyssta och hållbara val”, säger Kajsa-Lisa Ljudén.

2021 lanserade Löfbergs ett nytt ramverk för hållbara affärer. Ramverket utgår från de globala utmaningarna som kaffebranschen står inför där Löfbergs kan bidra till förändring genom tre fokusområden: en cirkulär omställning, en mer rättvis ekonomisk tillväxt och ett samhälle som präglas av inkludering och mångfald.

”Även om vi kommit en bra bit på många områden så finns det mycket kvar att göra. Löfbergs har alltid varit en pionjär inom hållbarhet och vågat ta det första steget, en roll vi ska förstärka framgent. Vi går gärna först och gläds när vi inspirerar vår omvärld, men vi når ofta våra mål genom att samarbeta med andra. Det handlar om kraften i att göra saker tillsammans”, säger Kajsa-Lisa Ljudén.

Kajsa-Lisa Ljudén efterträder Eva Eriksson som går i pension efter 34 år på Löfbergs.

”Eva är en ikon på hållbarhetsområdet och har betytt väldigt mycket, både för Löfbergs och kaffebranschen i stort. Det är stora skor att fylla, men jag känner mig väl förberedd och ser fram mot att fortsätta utveckla Löfbergs hållbarhetsarbete tillsammans med resten av organisationen och vår omvärld”, säger Kajsa-lisa Ljudén.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1