Årets glasstrender: Nostalgi, njutning och svenskt

PUBLICERAD: 13 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Vanilj är är storsäljaren bland SIA Glass smaker.

Norrland älskar marängsviss, skåningar vill ha punschrussin och veganglass går hem i studentstäder. Nu är rapporten Glasstrender 2022 från SIA Glass här med trender och statistik kring de 85 miljoner frusna litrar i dagligvaruhandeln som konsumerats i landet senaste året.

Vissa smaker och kategorier sticker ut i olika delar av landet – även om de volymmässigt inte är de bäst säljande smakerna – genom att vara lite extra populära i olika delar av landet. I Norrland sticker Marängswiss ut som en smakfavorit medan Punschrussin utmärker sig i landets sydligaste delar. Veganglass har en starkare profil kring studentstäderna. ApelsinChoklad har sitt starkaste fäste i Västra Götaland och i Västra Svealand är man lite extra glad i glassbåtar.

De fem storsäljande smakerna från SIA Glass enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik från Nielsen (januari-december 2021):
1. Vanilj
2. Glassbåtar
3. Kladdkaka
4. Choklad
5. ApelsinChoklad

Det, och mycket mer redovisas i Glasstrender 2022 – en glassrapport från SIA Glass. Förutom att berätta om vilka glassmaker som går hem i olika delar av landet, presenteras också årets glasstrender:

  1. Nostalgi skapar trygghet
    En längtan efter bekanta smaker, texturer och ingredienser med en ljuvt nostalgisk ton som knyter an till goda minnen.
  2. Svensk glass – ja tack
    Under pandemin blev det allt tydligare, vårt behov av trygghet manifesterades i ett uppsving för svenska och lokala livsmedel och smaker vi känner igen.
  3. Innehåll spelar roll
    Naturligt och funktionellt som associerar till sund livsstil har på allvar slagit igenom även för en njutningsprodukt som glass.
  4. Lokalt och schysst producerat
    God djurhållning, minimerad energiåtergång, råvaror som är lokalt säsonganpassade, har lågt klimatavtryck – den moderna konsumenten vill veta att allt står rätt till.
  5. Njutning ger tröst
    Vi värdesätter njutning, men gärna av lite mer raffinerad karaktär, därför har unika smaker, texturer och även utseendet blivit allt viktigare för en njutningsprodukt som glass.

Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass, sammanfattar innehållet i spaningarna från Glasstrender 2022:

”Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också skänka njutning i oroliga tider.”

Hela rapporten ”Glasstrender 2022 – En rapport från SIA Glass” finns nedladdningsbar och bjuder även på ”Tio i topp bäst säljande kulglass” och ”Fem i topp bäst säljande glassmaker”. Rapporten kan hämtas här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx