Årets glasstrender: Nostalgi, njutning och svenskt

PUBLICERAD: 13 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Vanilj är är storsäljaren bland SIA Glass smaker.

Norrland älskar marängsviss, skåningar vill ha punschrussin och veganglass går hem i studentstäder. Nu är rapporten Glasstrender 2022 från SIA Glass här med trender och statistik kring de 85 miljoner frusna litrar i dagligvaruhandeln som konsumerats i landet senaste året.

Vissa smaker och kategorier sticker ut i olika delar av landet – även om de volymmässigt inte är de bäst säljande smakerna – genom att vara lite extra populära i olika delar av landet. I Norrland sticker Marängswiss ut som en smakfavorit medan Punschrussin utmärker sig i landets sydligaste delar. Veganglass har en starkare profil kring studentstäderna. ApelsinChoklad har sitt starkaste fäste i Västra Götaland och i Västra Svealand är man lite extra glad i glassbåtar.

De fem storsäljande smakerna från SIA Glass enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik från Nielsen (januari-december 2021):
1. Vanilj
2. Glassbåtar
3. Kladdkaka
4. Choklad
5. ApelsinChoklad

Det, och mycket mer redovisas i Glasstrender 2022 – en glassrapport från SIA Glass. Förutom att berätta om vilka glassmaker som går hem i olika delar av landet, presenteras också årets glasstrender:

  1. Nostalgi skapar trygghet
    En längtan efter bekanta smaker, texturer och ingredienser med en ljuvt nostalgisk ton som knyter an till goda minnen.
  2. Svensk glass – ja tack
    Under pandemin blev det allt tydligare, vårt behov av trygghet manifesterades i ett uppsving för svenska och lokala livsmedel och smaker vi känner igen.
  3. Innehåll spelar roll
    Naturligt och funktionellt som associerar till sund livsstil har på allvar slagit igenom även för en njutningsprodukt som glass.
  4. Lokalt och schysst producerat
    God djurhållning, minimerad energiåtergång, råvaror som är lokalt säsonganpassade, har lågt klimatavtryck – den moderna konsumenten vill veta att allt står rätt till.
  5. Njutning ger tröst
    Vi värdesätter njutning, men gärna av lite mer raffinerad karaktär, därför har unika smaker, texturer och även utseendet blivit allt viktigare för en njutningsprodukt som glass.

Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass, sammanfattar innehållet i spaningarna från Glasstrender 2022:

”Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också skänka njutning i oroliga tider.”

Hela rapporten ”Glasstrender 2022 – En rapport från SIA Glass” finns nedladdningsbar och bjuder även på ”Tio i topp bäst säljande kulglass” och ”Fem i topp bäst säljande glassmaker”. Rapporten kan hämtas här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894