Smoothies uppskattas framför allt som mellanmål. Viktiga drivkrafter vid val av smoothies är god smak, smakvarianter, naturliga ingredienser och inget tillsatt socker. Det visar en konsumentundersökning som Fazer har låtit göra.
I Sverige uppger 56 procent av respondenterna i Fazers undersökning att man uppskattar smoothies framför allt som mellanmål. Enligt undersökningen är god smak och smakvarianter de viktigaste drivkrafterna vid köp av smoothies. Andra drivkrafter är att smoothies utan tillsatt socker och med endast naturliga ingredienser anses vara ett hälsosamt mellanmål.
”Hälsans megatrend återspeglas i konsumenternas önskemål i vår undersökning. Undersökningen visar att fyra av fem anser smoothies vara ett hälsosamt mellanmålsalternativ och där viktiga drivkrafter vid val av smoothies är god smak, naturliga ingredienser och inget tillsatt socker. Våra färgglada Froosh smoothies hyllar frukt och grönt med endast naturliga ingredienser och erbjuder ett gott mellanmål att avnjuta på språng eller i hemmet”, säger Julia Weijola, Senior Marketing Manager på Fazer.