Smoothies har etablerats som mellanmål i Sverige

PUBLICERAD: 10 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari

För att fira sommaren klär Froosh sina traditionella smoothies i en uppfräschad sommardräkt. Sommarlooken kommer i begränsad upplaga.

Smoothies uppskattas framför allt som mellanmål. Viktiga drivkrafter vid val av smoothies är god smak, smakvarianter, naturliga ingredienser och inget tillsatt socker. Det visar en konsumentundersökning som Fazer har låtit göra.

I Sverige uppger 56 procent av respondenterna i Fazers undersökning att man uppskattar smoothies framför allt som mellanmål. Enligt undersökningen är god smak och smakvarianter de viktigaste drivkrafterna vid köp av smoothies. Andra drivkrafter är att smoothies utan tillsatt socker och med endast naturliga ingredienser anses vara ett hälsosamt mellanmål.

”Hälsans megatrend återspeglas i konsumenternas önskemål i vår undersökning. Undersökningen visar att fyra av fem anser smoothies vara ett hälsosamt mellanmålsalternativ och där viktiga drivkrafter vid val av smoothies är god smak, naturliga ingredienser och inget tillsatt socker. Våra färgglada Froosh smoothies hyllar frukt och grönt med endast naturliga ingredienser och erbjuder ett gott mellanmål att avnjuta på språng eller i hemmet”, säger Julia Weijola, Senior Marketing Manager på Fazer.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48