Trots att hållbarhet generellt ligger högt på agendan är det långt ner på priolistan när det kommer till take away-kaffe – endast fyra procent ser det som den viktigaste faktorn, enligt en ny Novusundersökning från den nya kioskutmanaren PBX. Istället toppas listan av smak samt närhet till affären eller caféet.
Undersökningen visar att det ändå finns en vilja att konsumera eko-kaffe, skillnaden är dock stor mellan hemmakonsumtion och när man är på språng. Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på PBX/Reitan Convenience, menar att det gör det extra viktigt för kiosker och caféer att göra det enkelt för konsumenter att göra medvetna val genom att erbjuda hållbart producerat kaffe:
”På PBX vill vi att det ska vara enkelt att göra ett val som gör gott för planeten och människan, även när man är på språng och har ont om tid. Just kaffe är en lite extra komplicerad produkt, där vi därför har valt att samarbeta med Lykke kaffegårdar. De använder sig inte av hållbarhetscertifieringar, utan arbetar istället med full kontroll och insyn i produktionen från odlingen till en nybryggd kopp. Kaffebönderna som odlar kaffet är även delägare i bolaget, vilket skiljer sig från den traditionella kaffeindustrin, säger Malin Eklund.
PBX är ett nytt varumärke, där Pressbyrån och 7-Eleven testar och utvärderar nya mer hållbara sätt att ge kunderna en bättre vardag. Ambitionen är att insikter från PBX ska implementeras i Reitan Convenience Sveriges ca 400 butiker runt om i landet.
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av PBX. Syftet med är bland annat att undersöka allmänhetens inställning till ekologiskt kaffe och hållbarhet. 1016 intervjuer har genomförts via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 7-12 april 2022. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 60 procent.