10 000 ton lax ska produceras årligen i Säffle

PUBLICERAD: 1 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


RE:OCEAN bygger en storskalig landbaserad anläggning för laxodling i en havsliknande miljö. 2025 kommer de första fiskarna i butik och från och med 2026 kommer 10 000 ton lax att produceras årligen.

Projektet stöds av Sveriges tre ledande dagligvaruhandlare, Axfood, Coop och Ica som ser stora möjligheter i landbaserad laxodling för att kunna erbjuda konsumenter hållbar lax från Sverige. 2025 kommer de första fiskarna i butik.

”Detta är den första storskaliga satsningen på odling av lax i Sverige, som stöper om mat-Sverige. Det är mycket glädjande att vi redan 2025 kommer att kunna servera en välsmakande och landodlad lax från Säffle, och till 2026 ska vi vara uppe i full produktion”, säger Katarina Klingspor, styrelseordförande för RE:OCEAN.

RE:OCEANs produktion kommer år 2026 att motsvara nästan 20 procent av den svenska laxkonsumtionen och finnas som en rad olika produkter. Det gör att RE:OCEAN är med och stärker den inhemska matproduktionen.

”Genom att äga hela processen från uppfödning av lax till förädling och förpackning på samma plats, säkrar vi tillgången till färsk lax i Sverige och förändrar sättet vi producerar fisk – i grunden. Vår ambition är att skapa den mest hållbara laxen, såväl för vår egen hälsa som för vår miljö. Vi vill låta haven vila och bygger därför vårt eget hav”, säger Morten Malle, VD för RE:OCEAN.

Med recirkulerande akvakultursystem, så kallat RAS, odlas laxen i 88 bassänger där vattnet cirkulerar, renas och återanvänds i ett eget slutet kretslopp. Det minskar vattenanvändningen och ökar kontrollen i hela systemet, jämfört med andra tekniker. Anläggningen ger inga utsläpp och ambitionen är dessutom att använda allt spill från laxen till nya resurser, exempelvis biogas.

”Vi vill bidra till att ett mer hållbart och cirkulärt mat-Sverige. Det här är ett viktigt initiativ för att stärka fokus på hållbart fiske och för att kunna erbjuda våra kunder ett större utbud av prisvärd, bra och hållbar fisk i butikerna framåt”, säger Klas Balkow, VD för Axfood.

Ica Sveriges VD Anders Svensson menar att RE:OCEANs satsning ligger helt rätt i tiden och är ett steg i rätt riktning för stärkt svensk självförsörjning.

RE:OCEAN är nu i en process för att ta in det ytterligare kapital, cirka 2,3 miljarder kronor (varav en miljard i eget kapital) som krävs för att färdigställa anläggningen. Alla tillstånd, som bygglov och miljötillstånd, är på plats och marken är förberedd för byggnation. Anläggningen ligger nära dagligvaruhusens distributionscentraler, vilket minskar utsläppen från transporter.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland