Jimmy Sandell får ny roll på Livsmedelsföretagen

PUBLICERAD: 1 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Den 1 juni tillträder Jimmy Sandell den nyinrättade rollen som kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen. Jimmy har sedan 2016 arbetat som kommunikationschef på bransch- och arbetsgivarorganisationen som företräder 800 svenska livsmedelsproducenter.

I sin roll som kommunikationschef har Jimmy lett arbetet och haft det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. I den nyinrättade rollen som kommunikations- och näringspolitisk chef kommer Jimmy även att ansvara för att utveckla och leda Livsmedelsföretagens public affairs-arbete.

”Jag är stolt och glad över att få ett av Sveriges mest spännande och utmanande jobb och jag ser väldigt mycket fram emot att tillsammans med alla skickliga medarbetare på Livsmedelsföretagen fortsätta att utveckla och spetsa vår kommunikation och vårt public affairs-arbete. Jag drivs av att vi ska bli Sveriges främsta bransch- och arbetsgivarorganisation och att livsmedelsindustrin ska få och ta den plats i rampljuset som den förtjänar. De senaste årens kriser har lett till ett nödvändigt uppvaknande kring vikten av en robust och välmående svensk livsmedelsindustri – en industri som vi inte ska ta för given utan vårda och ge bästa möjliga förutsättningar att växa och nå sin fulla potential”, säger Jimmy Sandell.

Jimmy Sandell är utbildad civilingenjör vid Uppsala universitet och har även en fil kand i företagsekonomi från samma lärosäte. Innan han började på Livsmedelsföretagen arbetade han som som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen.

”Jag har haft den stora förmånen att arbeta tillsammans med Jimmy under flera år och han har gjort ett extraordinärt arbete med att modernisera och utveckla Livsmedelsföretagens kommunikation och verksamhet i stort. Utöver all erfarenhet, kunskap och klokskap har han dessutom starka ledaregenskaper och är mycket väl insatt i Livsmedelsföretagens näringspolitiska frågor. Jag ser därför med stor tillförsikt fram emot att Jimmy fortsätter att driva och vidareutveckla vårt angelägna arbete inom såväl kommunikation som näringspolitik”, säger Livsmedelsföretagens VD Björn Hellman.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelsindustrins viktigaste frågor inför EU-valet

Livsmedelsföretagen har tagit fram ett valmanifest med branschens fem viktigaste frågor inför EU-valet den 9 juni.
Livsmedelsforetagen_EU-val_Valmanifest_Livsmedelsproduktion_2024

Lantmännen fortsätter investera i spannmålsexporten

Lantmännen har investerat cirka 100 miljoner kronor i hamnanläggningen för spannmålsexport på Djurön utanför Norrköping.
djurön

Ny databas visar vilka livsmedel som kommunerna köper

Jordbruksverket har samlat in statistik över kommunernas livsmedelsinköp i SILO-databasen.
elever_buffe_fotoMATtanken

Marine Stewardship Council har en ny Sverigechef

Den 1 april tog Carl Dahlman Olofsson över som Sverigechef för Marine Stewardship Council, MSC.
carl-dahlman