Pauligs spanska popcornfabrik blir koldioxidneutral

PUBLICERAD: 31 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Paulig har uppnått byggnadscertifieringen Carbon Neutral för sin popcornfabrik i spanska Puig-reig. Fabriken tillverkar mikrovågspopcorn och innerpåsar till popcornförpackningar åt handelns egna varumärken och använder 100 procent förnybar energi. I och med certifieringen blev Puig-reig den sjätte av totalt tio Paulig-fabriker att uppnå koldioxidneutralitet.

Fabriken i Puig-reig är en del av det spanska Tex Mex- och snacksföretaget Liven, som Paulig förvärvade i början av 2022. Fabriken har nu blivit certifierad som koldioxidneutral genom att produktionsutsläppen har minskats och oundvikliga utsläpp nu kompenseras med skogsplantering och skogsvårdsprojekt.

”Vi tillämpar en strategi där vi först fokuserar på utsläppsminskning och sedan på kompensation där utsläppsminskningarna görs genom en övergång till förnybara energikällor i den egna verksamheten. Puig-reig använder 100 procent förnybar energi i form av solel på anläggningen samt vattenkraft, vindkraft och biobränsle. Därför är fabrikens CO2-utsläpp mycket låga – nära noll. De oundvikliga utsläpp som finns kvar kompenseras genom skogsplantering och skogsvårdsprogram i våra högriskområden i Sydamerika, Afrika och Sydostasien”, berättar Lea Rankinen, Director of Sustainability and Public Affairs på Paulig.

Fabriken i Puig-reig har certifierats som CarbonNeutral-byggnad av Climate Impact Partners i enlighet med CarbonNeutral Protocol – det ledande globala ramverket för koldioxidneutralitet. Protokollet har öppen källkod och utvecklades för företag av företag och sammanställer ledande oberoende standarder för redovisning av växthusgaser till en praktisk guide för koldioxidneutralitet.

Liven har en av de bredaste portföljerna med Tex Mex- och snacksprodukter i Europa och alla produkter är helt växtbaserade.

”Vi ser stor tillväxtpotential inom Tex Mex och snacks, tillsammans med våra andra huvudkategorier som är kaffe och kryddor. Paulig är redan marknadsledare i Europa för Tex Mex och våra produkter säljs i 70 länder. Med en hållbar produktion och verksamhet tillsammans med 100 procent växtbaserade produkter kommer Livens intåg både driva på vår tillväxt som ett internationellt livsmedelsföretag och bidra till våra hållbarhetsambitioner”, säger Arnauld Demoulin, SVP för affärsområdet Customer Brands på Paulig.

Pauligs övergripande mål är att senast 2030 ha minskat utsläppen av växthusgaser i den egna verksamheten med 80 procent och i värdekedjan med 50 procent, jämfört med baslinjen från 2018. Senast i februari 2022 blev Pauligs tortillafabrik i brittiska Milton Keynes certifierad enligt CarbonNeutral som koldioxidneutral byggnad. Företagets mål är att alla Pauligs fabriker ska vara koldioxidneutrala senast 2023. Detta kommer att uppnås genom en övergång till förnybara el- och bränslekällor och förbättrad energieffektivitet.

Läs mer om Pauligs hållbarhetsstrategi här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker