Årets Sill lanseras nu för fjortonde året i rad. Vinnaren, Äpple & Mynta, röstades fram av engagerade sjöräddare vid Sjöräddningsstationen på Rörö i Göteborgs skärgård.
Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sill-producenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete.
Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att utveckla en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet.
En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. Sjöräddningssällskapet arbetar för en ökad säkerhet till sjöss. Genom sina 71 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 200 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.