En ny undersökning visar att hälften av svenskarna inte vet skillnaden mellan bäst före och sista förbrukningsdatum. Därför lanserar nu maträddar-appen Too Good To Go, tillsammans med ett stort antal varumärken, en nationell kampanj, där en ny ”ofta bra efter”-märkning ska uppmana konsumenten att titta, lukta, smaka. Danone är en av partnerna i kampanjen med deras varumärke Actimel.
Vad är skillnaden mellan bäst före och sista förbrukningsdatum? 49 procent av svenskarna har ingen aning, enligt en ny undersökning gjord av Too Good To Go. När det kommer till livsmedel som har passerat bäst före-datum, anger mer än en tredjedel av svenskarna att de har svårt att avgöra om en produkt är ät- och drickbar eller ej, vilket i sin tur leder till att en stor mängd mat slängs i onödan. Därför lanserar nu matsvinnsaktören Too Good To Go en ny märkning, tillsammans med ett stort antal varumärken.
Den nya märkningen ”ofta bra efter” syftar till att vägleda konsumenten till att titta, lukta, smaka på livsmedel märkta med bäst före innan de slängs. Den nya etiketten kommer att pryda flera välkända produkter från några av världens största leverantörer för att tillsammans ta itu med förvirringen kring datummärkning och hjälpa till att eliminera matsvinn.
Danone är ett av företagen som deltar i kampanjen med sitt varumärke Actimel. Från och med slutet av maj kommer en ”ofta bra efter”-märkning att börja synas på Actimels produkter
”Too Good To Gos kampanj ”Ofta bra efter” går helt i linje med vår vision ”Danone, One Planet. One Health”. Vi tror att människans och planetens hälsa går hand i hand, något som länge varit en del av Danones DNA och återspeglas i vårt arbete. Matsvinn är oacceptabelt – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv, utan även etiskt och miljömässigt. Därför har vi som mål att minska matsvinnet med 50 procent längs hela vår värdekedja till 2025. Den nya kampanjen ”Ofta bra efter” är en viktig del i vårt arbete mot matsvinn, säger Susanne Knittel, Head of Corportate Affairs, Communications and Sustainability, på Danone Nordic & Baltics.
Initiativet och den nya märkningen i Sverige introduceras kontinuerligt på relevanta produkter. Kampanjen har hittills initierats i 11 länder och finns på miljontals produkter runt om i Europa.
Undersökningen är genomförd av Epinion på uppdrag av Too Good To Go, under perioden februari – mars 2022. Totalt har 2000 personer över 18 år svarat på undersökningen.