Food for Progress rekryterar från Swedish Match

PUBLICERAD: 18 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Linda Hertzberg är ny hållbarhetschef på Food for Progress.

Linda Hertzberg har rekryterats som hållbarhetschef hos den växtbaserade livsmedelsproducenten Food for Progress. Hon kommer närmast från Swedish Match där hon jobbat i tio år. Nu ska hon vara med och utveckla Food for Progress affärsstrategi till att bli ännu mer hållbar.

Linda Hertzberg har under de senaste dryga två åren jobbat som hållbarhetschef på Swedish Match, där hon har arbetat med att utveckla en hållbarhetsstrategi utifrån livsmedelsbranschens principer, ett hållbart jordbruk, förpackningars klimatavtryck och fossilfria fabriker.

Målet med hennes nya roll på Food for Progress är att skapa en positiv förändring inom livsmedelsindustrin och utveckla det växtbaserade sortimentet i Sverige och Europa.

”Jag ser fram emot att vara med och utveckla Food for Progress affärsstrategi till att bli ännu mer hållbar. Hållbarhet ska inte vara något vid sidan av affären utan en självklar del i hela affären och en grund som vi bygger vidare på i allt vi gör”, säger Linda Hertzberg.

Linda Hertzberg är utbildad ekonom och började sin karriär som revisor och managementkonsult. Den bakgrunden tror hon varit en fördel i hennes roll som hållbarhetschef, eftersom det har gjort det möjlig för henne att applicera hållbarhet i en affärsmässig kontext. Den insikten, tillsammans med hennes strategiska och visionära förmågor att se den större helheten, tar hon med sig till sin nya roll på Food for Progress.

”Vi märkte redan i första samtalet att Linda skulle passa bra hos oss. Vi har en spännande och viktig resa framför oss där vi vill förändra livsmedelsbranschen och vara i framkant när det kommer till att producera livsmedel på ett hållbart sätt. Vi är övertygade om att Linda kommer att vara en viktig del i den här resan, eftersom hon ser affärsutveckling och hållbarhet som samverkande delar”, säger Erik Gumabon, VD på Food for Progress.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623