Nystartade Protos satsar på nya ekologiska livsmedel

PUBLICERAD: 17 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri har länge haft ett nära samarbete, bland annat genom skapandet av varumärket ”Smak av Gotland”. Nu går man samman och bildar det nya livsmedelsföretaget Protos.

Protos har kontrakterade samarbeten med cirka 400 gårdar på Gotland och samarbetar idag med flera aktörer, forskare och innovatörer för att ta fram de första egna vegetariska livsmedlen som kommer att lanseras under vintern 22/23. Det handlar om att få fram rätt smak, struktur, kvalitet och produktionsmetod. Alla råvaror kommer att vara svenska och framtagna tillsammans med lokala odlare, vilket också kan ge ett utökat samarbete med de gotländska gårdarna.

”Namnet Protos är sprunget ur det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste”. Vi kommer nu att bredda vår verksamhet med proteinrika, vegetariska produkter. Vi får nu ett namn som passar vår framtida inriktning och samtidigt blir vi en tydligare avsändare mot handel, konsumenter och lantbrukare, säger Thomas Östlund, VD och ägare av verksamheten.

”Vi ska självklart fortsätta med vårt mycket uppskattade varumärke ”Smak av Gotland” som med tiden kommer att omfatta både kött och vegetariska produkter med 100 procent gotländskt ursprung. Vi kommer också att lansera ett nytt kategorivarumärke under namnet ”Smak av Svea” med kött och vegetariska produkter från utvalda bönder och landskap i Sverige. Vi befinner oss i ett mycket spännande utvecklingsskede. Mat är viktigt på riktigt, vi alla kan påverka framtiden genom den mat vi väljer.”

Protos har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på Krav-märkt kött. I och med sammangåendet tas nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623