Coop i test för att få köra längre och tyngre godståg

PUBLICERAD: 13 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Kasper Dudzik

Coop har tillsammans med tågoperatören TX Logistik och Trafikverket genomfört en transport med ett 838 meter långt, fullastat godståg, vilket är mer än 200 meter längre än normalt. Tåget var lastat med Coops matvaror som kördes från Malmö till Frövi. Testet är en del av det nationella utvecklingsarbetet för att flytta mer gods från väg till järnväg.  

För första gången på många år har ett 838 meter långt fullastat godståg provkörts på svensk järnväg. Tåget innehöll 24 vagnar med 48 lastbilssläp, att jämföra med Coops normala tåg med 18 vagnar med 36 lastbilssläp. Körningen innebar därmed en kapacitetsökning med 33 procent. Körningen var ett test tillsammans med Trafikverket för att utreda vad som krävs för att längre tåg ska kunna godkännas för reguljär godstrafik.

”På Coop har vi kört mat och andra varor på tåg sedan 2009. Idag går över 30 procent av våra transporter på tåg i Sverige men vi vill köra ännu mer på järnväg.  Ett effektivt sätt att öka transporterna vore att få tillstånd att köra längre tåg, därför var det viktigt för oss att delta i det här testet”, säger Peter Rosendahl, transportchef på Coop Logistik.

Sedan 13 år tillbaka rullar Coop-tåget dagligen mellan Malmö i Skåne och Bro norr om Stockholm. Tågtransporterna innebär att Coop årligen undviker närmare 17 000 lastbilstransporter, motsvarande utsläpp av koldioxid med 9 600 ton eller 20 procent av den klimatpåverkan Coop mäter och rapporterar varje år.

”Vi har en god dialog med Trafikverket om hur vi skulle kunna öka mängden transporter på järnväg. För vår del vore det ett effektivt sätt att få förlänga våra tåg och därmed köra mer gods på de avgångar vi redan har. Vi har goda förhoppningar om att vi inom en snar framtid kommer få möjlighet att förlänga våra tåg”, säger Peter Rosendahl.

Syftet med provkörningen var att mäta bromsprestanda med cirka 835 meter tåglängd, som underlag för att kunna tillåta denna tåglängd i ordinarie trafik. Marschfart var 100 km/h och bromsprov från flera olika hastigheter gjordes på utvalda platser. Tåget kördes från Malmö till Frövi, där tåget delades upp för att köra vidare till Coops varuterminal i Bro.

Fakta om testkörningen 
• Tåglängd: 838 meter. Coop-tåget körs i normala fall med maxlängd 635 meter.
• Vagnvikt: 2024 ton.
• Last: 48 lastbilssläp, jämfört med normalt 36 lastbilssläp.
• Detta är det längsta tåg som har provkörts med lastade vagnar i Sverige på många år.
• Trafikverket, tågoperatören TX Logistik och Coop genomförde gemensamt provkörningen.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1