En stekhet svensk ostnyhet från Skånemejerier

PUBLICERAD: 12 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Nu finns Skånemejeriers grill- och stekost Pannoumi även tillgänglig i butik. Osten lanserades under hösten 2021 till restauranger och storhushåll och har snabbt blivit populär bland kockar som uppskattar dess smak och mångsidighet.

Pannoumi är utvecklad av Skånemejeriers ostmästare i Kristianstad och tillverkad av 100 procent sydsvensk komjölk. Till skillnad från andra liknande ostar är Pannoumi färsk, då den inte kokas, vilket uppges ge en saftigare konsistens. Osten har en syrlighet i kombination med en tydlig – men lägre – sälta än exempelvis halloumi. När osten steks, grillas eller friteras får den en frasig yta och blir mjuk inuti.

”Vi är både stolta och glada att kunna lansera något helt nytt till den starkt växande stekostmarknaden, som i större utsträckning efterfrågar svenska råvaror. Pannoumi är verkligen unik i sitt slag då den har en fantastisk smak och konsistens och är otroligt mångsidig. Den funkar helt enkelt till alla måltider i veckan och är ett naturligt komplement till Skånemejeriers övriga sortiment av ost- och mejeriprodukter”, säger Jannica Andersson, Product Manager på Skånemejerier.

”Näringsmässigt innehåller Pannoumi lika mycket fullvärdigt protein som nötkött, vilket gör den till ett bra val för vegetarianer och alla som vill variera sin kost.”

Pannoumi lanseras i två format, som passar till flera olika recept och rätter: Pannoumi ostfilé 275 g samt Pannomi ostburgare 2 x 75 g.

Läs vidare

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Kaffesump bryggs till kombucha

Pressbyråns living lab PBX och dryckesföretaget ICHA lanserar ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds bryggd på kaffesump.
ICHA COFFEE GROUNDS (003)

Arla Jörd – växtbaserat av svensk havre

Arla lanserar sex växtbaserade produkter av havre under varumärket Jörd.
Skärmavbild 2024-02-15 kl. 15.42.57

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623