Cloetta ska växa med en ny fabrik i Nederländerna

PUBLICERAD: 12 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Cloetta planerar att uppgradera sitt fabriksnätverk inom godistillverkning för att stärka sin position som ett ledande konfektyrföretag i Europa. Planerna omfattar etableringen av en ny modern fabrik i Nederländerna som ska stå klar under 2026. Samtidigt planerar Cloetta att stänga de tre konfektyrfabrikerna i Turnhout, Belgien, och Roosendaal, Nederländerna.

Efter en strategisk översyn planerar Cloetta att uppgradera sitt fabriksnätverk inom godistillverkning. Planerna inkluderar etableringen av en ny fabriksanläggning för att främja ytterligare tillväxt i framförallt marknaderna utanför Norden, möjliggöra väsentliga kostnadsbesparingar och samtidigt reducera växthusgasutsläppen. Den nya anläggningen skulle etableras i Nederländerna med byggstart under 2023 och stå färdig under 2026.

Enligt Cloettas VD Henri de Sauvage-Nolting skulle en modern fabriksanläggning utgöra grunden till en högkvalitativ och konkurrenskraftig konfektyrtillverkning och borga för framtida expansion:

”En sådan investering skulle bidra till en betydande förflyttning mot vårt långsiktiga lönsamhetsmål och vårt engagemang för Science Based Targets-initiativet. Samtidigt skulle dessa potentiella förändringar påverka många av våra kollegor och vi kommer att stödja dem i denna process.”

Förslaget förväntas generera en årlig ökad EBIT på 160 till 180 miljoner kronor. Satsningen skulle innebära en total engångskostnad på upp till 100 miljoner kronor netto och investeringar på totalt cirka 2,5 miljarder kronor under de kommande fyra åren.

Totalt skulle ungefär 350 anställda i Belgien och Holland påverkas av förslaget, varav majoriteten skulle erbjudas en anställning i den nya fabriken. Cloetta kommer att inleda överläggningar med European Works Council och de lokala fackföreningarna.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx