Nytt samarbete ska främja lokal livsmedelsproduktion

PUBLICERAD: 11 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Nu inleds ett samarbete som ska främja lokala livsmedelsproducenter och göra lokalproducerade livsmedel mer lättillgängliga i Hälsingland och Gästrikland. Bakom initiativet står MatVärden, FarmUp samt Kyl- och Frysexpressen Nord.

MatVärden är en ideell förening i Gästrikland och Hälsingland som arbetar för att den lokala produktionen av mat och dryck i regionen ska öka både i volym och kvalitet. Visionen är en hållbar livsmedelsproduktion i Gävleborg.

Föreningen har erbjudit lokala producenter i Hälsingland och Gästrikland att lägga upp sina varor i appen FarmUp. MatVärden och producenterna marknadsför appen mot marknaden och kunderna kan lägga sin beställning och betala direkt i appen. Kyl-och Frysexpressen Nord hämtar upp varorna hos producenterna, packar kundernas påsar och distribuerar till utlämningsställen runt om i Hälsingland, där kunderna hämtar sina varor.

”Vi vill möjliggöra för våra lokala livsmedelsproducenter att nå ut till fler och sälja mer och samtidigt underlätta för dem som vill köpa lokalproducerade livsmedel. Tack vare detta samarbete kan vi det. Just detta projekt drivs i Hälsingland men konceptet går självklart att tillämpa även på andra orter. Nästa steg blir att lansera konceptet i Gästrikland”, berättar Britt-Marie Stegs, projektledare på MatVärden.

FarmUp är en app utvecklad av det gotländska IT-företaget Rosenkvarn AB. FarmUp erbjuder närproducerat via mobilen genom att sammanföra lokala matproducenter med konsumenter. Deras app används redan idag på Gotland och i Stockholm, men där får producenterna själva paketera och leverera sina varor till de olika utlämningsställena.

”Vi är övertygande om att lokalproducerad mat är framtiden. Det som är unikt i det här samarbetet är att vi tillsammans erbjuder en helhetslösning inklusive logistik som underlättar för både producenter och konsumenter. Vi når även ut till en för oss ny marknad vilket känns spännande”, berättar Michael Degirmen, VD på Rosenkvarn AB.

Kyl-och Frysexpressen Nord AB erbjuder helhetslösningar inom tempererad logistik, framför allt norr om Dalälven. Bland kunderna finns idag alla stora detaljister inom dagligvaruhandeln och grossister inom restaurang och storkök. Strategin framåt är att även nå ut till mindre lokala producenter i Norrland.

Jeanette Wilfer driver MJ Bär & Grönt i Iggesund i Hälsingland. Hon är en av de lokala livsmedelsproducenter som gått med i samarbetet och säljer sina produkter via FarmUp.

”Jag har startat mitt företag för att jag brinner för att odla bra grönsaker. När vi nu samlar flera lokala producenter i en gemensam säljlösning blir allt enklare och jag kan fokusera på själva odlingen. Jag slipper också ansvar för transporter och logistik vilket sparar både tid, pengar och inte minst miljön. Jag tror också på samarbetet med de andra producenterna för vi har mycket att lära av varandra och så är det roligt!”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker