Zèta x Nespresso: Nu lanseras sneakers på återvunnet kaffe

PUBLICERAD: 10 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Kaffetillverkaren Nespresso har tillsammans med skovarumärket Zèta tagit framskorna RE:GROUND, där detaljer på skorna görs av återvunnen kaffesump. Det återvunna kaffet som används kommer direkt från Nespressos egna program för återvinning av kaffekapslar. Med RE:GROUND vill Nespresso bidra till att öka medvetenheten och intresset för cirkulär hållbarhet.

Som ett led i Nespressos hållbarhetsarbete lanseras nu skorna RE:GROUND i en limiterad upplaga. Varje par RE:GROUND-skor innehåller återvunnen kaffesump motsvarande tolv koppar espresso som integrerats i detaljer av veganskt läder samt i sulorna. Kaffesumpen kommer från Nespressos egna program för återvinning. Resterande delar av skon består av 80% återvunna och hållbara material.

Skorna är framtagna tillsammans med det franska skovarumärket Zèta, som grundats av Laure Babin med ambitionen att erbjuda skor med netto noll klimatavtryck. Intresset för hållbara varumärken har ökat enormt de senaste åren och Laure såg en avsaknad av miljövänliga skor.

”Min vision för Zèta var att skapa snygga sneakers för den miljömedvetna modeälskaren. För denna skokollektion tillbringade våra tygskapare på Tintex åtta månader med att fullända det innovativa veganska konstläder som tillverkas av återvunnen kaffesump”, säger Laure Babin, VD och grundare av Zèta.

Kapslarna återvinns på närmsta metallåtervinning

Nespressokapslarna är gjorda av aluminium som är det ultimata materialet för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. Nespressokapslar återvinns enkelt på närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespresso Boutique. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

Den begränsade upplagan av RE:GROUND säljs exklusivt på zeta-shoes.com, och är tillgänglig så långt lagret räcker.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX