Nu är det klart att green tech-företagen Agtira AB och Greenfood Fresh Produce Int’l AB kommer att dra i gång en gemensam storsatsning på urban farming. Satsningen innebär att man siktar på att etablera grönsaksodlingar på minst ett tiotal platser i Sverige de närmaste tre åren.
Agtira och Greenfood har tecknat ett ramavtal, som innebär att arbetet med att etablera Agtiras system med Urban Farming nu drar igång på ett stort antal platser i Sverige, främst i storstäderna. Ramavtalet är inte tvingande men syftar till att minst tio odlingsanläggningar ska byggas och sättas i drift bara inom de närmaste tre åren på strategiskt utvalda platser. Målsättningen är att dessa system ska generera en omsättning om 50-100 miljoner kronor årligen.
Allt som produceras i dessa växthus kommer att marknadsföras och säljas till kunder inom livsmedelsbranschen av Greenfood. Nytt är att alla produkter kommer att säljas och marknadsföras under det gemensamma varumärket ”City Greens”, som nyligen har registrerats. Det handlar i första hand om vertikalodlade gurkor men planerna omfattar även andra grönsaker och bär, baserat på vad som är affärsmässigt och praktiskt möjligt.
”Jag är fantastiskt glad över att vi fått det här ramavtalet på plats! Det här är det största och viktigaste avtalet som Agtira tecknat sedan vi startade. Det här innebär att vi kommer att kunna expandera stort de kommande åren”, säger Mattias Gemborg, VD på Agtira.
Genom Greenfoods nationella distributionsnät och partners med butikskedjor, enskilda butiker samt restauranger över hela landet öppnas nu plötsligt en helt ny marknad för Agtira.
”Tillväxtpotentialen för oss är enorm. Agtiras marknad kommer att öka kraftigt genom det här avtalet, samtidigt som det verkligen är win-win för både Agtira och Greenfood”, säger Mattias Gemborg.
Han konstaterar att de båda green tech-företagen har många gemensamma nämnare, inte minst den hållbara inställningen, som genomsyrar hela verksamheten.
”Den här teknologin är en del av framtiden. Satsningar på digitalisering och ny teknik är avgörande för Greenfoods konkurrenskraft och för att skapa en ännu mer hållbar verksamhet. Genom vertikal odling, kortare transportsträckor och klimatsmart teknik kan vi tillsammans med Agtira erbjuda kunderna goda produkter som producerats på detta hållbara vis”, säger Ted Stenshed, VD för affärsområdet Greenfood Fresh Produce.
Samarbetet innebär inte att Agtiras ambitioner att etablera sig i anslutning till livsmedelsbutiker läggs på is, enligt Mattias Gemborg:
”Det arbetet fortsätter med full kraft. Intresset för våra odlingssystem är fortsatt mycket stort och vi har många diskussioner på gång med olika handlare.”