Löfbergs skapar ett nytt affärsområde med ansvar för försäljningen i östra Europa. Kent Pettersson, idag VD för Löfbergs i Finland, leder det nya affärsområdet vars uppgift blir att sprida den svenska fikakulturen österut till bland annat Polen.
Kent Pettersson har jobbat på Löfbergs sedan 2009 som ansvarig för försäljningen till dagligvaruhandeln i Sverige, Finland och Baltikum. 2020 utsågs han till VD för Löfbergs i Finland, en uppgift som han kommer att sköta parallellt med sitt nya uppdrag.
”På många marknader är vi fortfarande en uppstickare där vi sticker ut som ett svenskt, familjeägt företag. Det har vi lyckats förvalta i Finland där vi haft en enorm tillväxt de senaste åren. Nu ska vi försöka göra samma resa på fler marknader”, säger Kent Pettersson, Chief Commercial Officer, Market East, på Löfbergs.
På senare år har Finland seglat upp som Löfbergs tredje största marknad och svarar tillsammans med Baltikum för 17 procent av Löfbergs försäljning. Nu siktar Löfbergs på att stärka positionen på närliggande marknader.
”Löfbergs är ett starkt varumärke även utanför Sverige och det ska vi dra nytta av. Polen är en intressant marknad som vi har goda möjligheter att ta oss in på. Det skulle betyda mycket för våra affärer om vi lyckas knipa ett par marknadsandelar här, säger Kent Pettersson.
Anders Fredriksson, VD och koncernchef på Löfbergs, ser en stor potential för Löfbergs i östra Europa:
”Här handlar det dels om att säkerställa en fortsatt tillväxt i Finland och Baltikum, dels om att hitta utvecklingsmöjligheter på nya marknader.”
I samband med Rysslands invasion av Ukraina stoppade Löfbergs all export till Ryssland och Vitryssland, och sa upp alla avtal med ryska och vitryska ägarintressen i andra länder. Beslutet gäller tills vidare.