Löfbergs siktar på tillväxt i östra Europa

PUBLICERAD: 4 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Kent Pettersson blir ansvarig för Löfbergs nya affärsområde med fokus på östra Europa.

Löfbergs skapar ett nytt affärsområde med ansvar för försäljningen i östra Europa. Kent Pettersson, idag VD för Löfbergs i Finland, leder det nya affärsområdet vars uppgift blir att sprida den svenska fikakulturen österut till bland annat Polen.

Kent Pettersson har jobbat på Löfbergs sedan 2009 som ansvarig för försäljningen till dagligvaruhandeln i Sverige, Finland och Baltikum. 2020 utsågs han till VD för Löfbergs i Finland, en uppgift som han kommer att sköta parallellt med sitt nya uppdrag.

”På många marknader är vi fortfarande en uppstickare där vi sticker ut som ett svenskt, familjeägt företag. Det har vi lyckats förvalta i Finland där vi haft en enorm tillväxt de senaste åren. Nu ska vi försöka göra samma resa på fler marknader”, säger Kent Pettersson, Chief Commercial Officer, Market East, på Löfbergs.

På senare år har Finland seglat upp som Löfbergs tredje största marknad och svarar tillsammans med Baltikum för 17 procent av Löfbergs försäljning. Nu siktar Löfbergs på att stärka positionen på närliggande marknader.

”Löfbergs är ett starkt varumärke även utanför Sverige och det ska vi dra nytta av. Polen är en intressant marknad som vi har goda möjligheter att ta oss in på. Det skulle betyda mycket för våra affärer om vi lyckas knipa ett par marknadsandelar här, säger Kent Pettersson.

Anders Fredriksson, VD och koncernchef på Löfbergs, ser en stor potential för Löfbergs i östra Europa:

”Här handlar det dels om att säkerställa en fortsatt tillväxt i Finland och Baltikum, dels om att hitta utvecklingsmöjligheter på nya marknader.”

I samband med Rysslands invasion av Ukraina stoppade Löfbergs all export till Ryssland och Vitryssland, och sa upp alla avtal med ryska och vitryska ägarintressen i andra länder. Beslutet gäller tills vidare.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland