Årets sommarkaffe från Zoégas består av Arabicabönor från Malawi, balanserade med bönor från Brasilien och Centralamerika. Kaffet är 100 procent Rainforest Alliance-certifierat och med en smakprofil som är särskilt framtagen för nordiska konsumenter.
Minette Rosén, råkaffeansvarig på Zoégas, beskriver smaken:
”Årets nyhet är en smakrik sommarblandning med len och mild eftersmak av honung och mogna hallon, perfekt att avnjutas tillsammans vid fikastunder under långa varma dagar.”
Varje år investerar Zoégas i ett hållbarhetsprojekt kopplat till lanseringen av det aktuella årets sommarkaffe. Årets projekt fortsätter på den jämställdhetsresa som medgrundaren Maria Zoéga påbörjade redan på tidigt 1900-tal.
”Vi har valt att ge ideella organisationer i Sverige en möjlighet att söka ett bidrag till initiativ som ökar möjligheter till sociala kontakter och främjar jämställdhet. Vi vill uppmuntra till att skapa mötesplatser som låter människor bli en del av ett sammanhang. Zoégas värnar om aktiviteter som har en positiv inverkan på miljö och välmående”, säger Charlotta Carlström Balmont.
Tre ideella föreningar har valts ut utifrån ett antal kriterier: Drivkraft, Påarps scoutkår samt Fenix kampsport.
Traditionsenligt har årets sommarkaffe även fått en helt egen förpackningsdesign. Årets design är framtagen av illustratören Björn Rudnert som har inspirerats av hållbarhetsprojektet, Zoégas hemstad Helsingborg och sommarens internationella stadsmässa H22 City Expo med fokus på högre livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad.