Gevalias "Farmers Initiative" stödjer lokala kaffebönder

PUBLICERAD: 27 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Gevalia lanserar en ny kaffeserie kallad Farmers Initiative. För varje sålt paket donerar Gevalia två kronor direkt till sina hållbarhetsprojekt i Honduras och Peru. Farmers Initiative finns i två olika smaker, en brasiliansk mellanrostad och en honduransk lätt mörkrostad variant. Både varianterna görs 100 procent Arabicabönor odlade i Honduras och Brasilien. De är Rainforest Alliance-certifierade och finns både som hela bönor och som bryggkaffe. Allt kaffe produceras i Gävle.

Farmers Initiative Honduras är lätt mörkrostad med en komplex och nyanserad smak. Den har en elegant balans mellan mild syrlighet och behaglig sötma. Farmers Initiative Brazil är en mellanrost för en len och delikat smak, med noter av nötter och lätt syrlighet.

Gevalias hållbarhetsprojekt i Honduras berör kaffeodlingsregionerna Copan, Intibuca, Lempira och Ocotopeque. Projektet är utformat efter input från det lokala samhället och har fokus på tre nyckelområden: utbildning för kvinnor och ungdomar, tillgång till rent dricksvatten samt solenergi.

Det peruanska hållbarhetsprojektet verkar i kaffeodlingsregionen Moyomamba. Donationer från Farmers Initiatives försäljning bidrar till utrustning, utbildning och tekniskt stöd som i sin tur ökar kaffeböndernas vinst.

”Det känns väldigt bra att tillsammans med våra konsumenter bidra till en förbättrad levnadsstandard för kaffebönderna i Honduras och Peru. Donationerna bidrar till en effektivare kaffeodling och därmed ökad inkomst för kaffebönderna. Utöver inkomst kommer donationerna direkt att bidra till ökad inkludering för kvinnor och ungdomar samt totalt sett förbättra levnadsstandarden i regionerna. På Gevalia är vi angelägna om att öka levnadsstandarden för alla kaffebönder genom att engagera oss i hållbara och långsiktiga mål och initiativ, där Gevalia Farmers Initiative är en viktig pusselbit”, säger Christian Linde, General Manager Nordics på JDE Peet’s, som är Gevalias moderbolag.

Mer information om Gevalia Farmers Initiative finns här

Läs vidare

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210