I början av året uppdaterade Arla sina kriterier för ekologisk mjölkproduktion. Nu följer Arla Ko Eko-sortimentet efter och får en ny förpackningsdesign, som uppmärksammar ekoböndernas arbete för jordhälsa och biologisk mångfald.
De nya förpackningarna för Arla Ko Eko rullas ut från och med vecka 17 och innebär att det ifrågasatta budskapet ”Netto noll klimatavtryck” tas bort. Istället sätts klimat- och hållbarhetsarbetet på de svenska gårdarna i fokus.
”Vi arbetar hårt med att minska klimatavtrycket både på gård och i produktion och har i år skärpt våra klimatmål ytterligare. Klimatkompensationen har varit ett mervärde till eko-konsumenterna som komplement till vårt arbete för att minska utsläppen. Trots att vi velat göra den informationen så tydlig och lättförståelig som möjligt har begreppet ”netto noll klimatavtryck” väckt frågor och kritik. Även när vi förmedlar komplexa hållbarhetsfrågor är det givetvis viktigt att budskapet går fram. Vi väljer nu att fokusera mer på det som sker här, på svenska gårdar”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla Sverige.