Arla Ko Eko får ny design med fokus på hållbarhetsarbetet

PUBLICERAD: 27 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Arlas ekologiska sortiment får en ny förpackningsdesign som fokuserar på böndernas hållbarhetsarbete.

I början av året uppdaterade Arla sina kriterier för ekologisk mjölkproduktion. Nu följer Arla Ko Eko-sortimentet efter och får en ny förpackningsdesign, som uppmärksammar ekoböndernas arbete för jordhälsa och biologisk mångfald.

De nya förpackningarna för Arla Ko Eko rullas ut från och med vecka 17 och innebär att det ifrågasatta budskapet ”Netto noll klimatavtryck” tas bort. Istället sätts klimat- och hållbarhetsarbetet på de svenska gårdarna i fokus.

”Vi arbetar hårt med att minska klimatavtrycket både på gård och i produktion och har i år skärpt våra klimatmål ytterligare. Klimatkompensationen har varit ett mervärde till eko-konsumenterna som komplement till vårt arbete för att minska utsläppen. Trots att vi velat göra den informationen så tydlig och lättförståelig som möjligt har begreppet ”netto noll klimatavtryck” väckt frågor och kritik. Även när vi förmedlar komplexa hållbarhetsfrågor är det givetvis viktigt att budskapet går fram. Vi väljer nu att fokusera mer på det som sker här, på svenska gårdar”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla Sverige.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206