Nu öppnar Räddningsmissionen sin andra MatRätts-butik

PUBLICERAD: 25 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Ida-Lina Frisell Aasland, verksamhetschef inom socialt företagande på Räddningsmissionen, ser fram emot öppningen av ytterligare en MatRätt-butik.

Nu öppnar Räddningsmissionen ytterligare en social supermarket i Göteborg: MatRätt i Rannebergen Centrum. MatRätt är Göteborgs enda sociala supermarket som arbetar med tre fokusområden: Minska matsvinn, bekämpa matfattigdom och erbjuda arbetsträning för människor som står långt från arbetsmarknaden.

MatRätt, som säljer överproduktion av livsmedel, bekämpar matfattigdom och erbjuder arbetsträning, är en franchise från Matmissionen som drivs av Stockholm Stadsmission. Butiken på Flatås Torg har i dagsläget hanterat 7000 medlemskap och tar emot ca 20 ton livsmedel varje vecka.

”På MatRätt har vi skapat en miljö och ett sammanhang som vi är otroligt stolta över. Vi välkomnar alla våra kunder till en plats där de blir sedda och lyssnade på. Hos oss får man matpengen att räcka till lite längre och samtidigt behöver man inte kompromissa med valet av produkter. Hos oss kan våra kunder köpa det man tycker är gott istället för att välja bort för att man inte har råd,” säger Ida-Lina Frisell Aasland, verksamhetschef inom socialt företagande på Räddningsmissionen.

”Genom en butik till kan vi fortsätta vårt viktiga arbete som vi påbörjat i Flatås. Vårt medlemsantal ökar stadigt, livsmedelsdonationerna ökar i takt med att vi utvecklar vårt koncept och behovet av arbetsträningsplatser är stort. Vi ser att vi gör stor skillnad för samhället och vill fortsätta göra det med ytterligare en butik. Med stöd från Willys och Göteborgslokaler i etableringen har vi skapat bra förutsättningar till en fin butik i Rannebergen Centrum.”

Butiken invigs den 26 april och öppnar för de första kunderna klockan 12.00. Därefter kommer butiken att vara öppen varje vardag från klockan 12.00.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx