Hemköp börjar med klimatskyltning i butik

PUBLICERAD: 20 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Hemköp vill bidra till en halvering av klimatpåverkan vad gäller konsumtionen av livsmedel fram till år 2030. Som ett viktigt steg i den riktningen inför butikskedjan en skyltning i sina samtliga butiker, som ska hjälpa kunderna att göra mer klimatsmarta val.

En Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Hemköp, visar att drygt 70 procent av de svarande vill att deras matbutik ska hjälpa dem att guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Lika många kan tänka sig att ändra sitt val av vara om butiken informerar och guidar till en annan vara som är bättre för klimatet. Här sticker kvinnor ut, närmare 80 procent kan tänka sig byta.

Med den bakgrunden kommer Hemköp att införa en enkel skyltning i samtliga butiker, som vägleder till mer klimatsmarta val. Skyltarna tipsar till exempel om frukt och grönsaker i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda av räddade råvaror. Sex olika varuområden lyfts fram, tillsammans med 25 produktnära budskap. För de kunder som vill läsa mer finns QR-koder på skyltar till mer information på hemkop.se.

”Detta är ytterligare ett sätt att stärka vår position inom hållbarhetsområdet. Hemköp ska bidra till att halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030, och det här är ett steg i den riktningen”, säger Hemköps VD Simone Margulies.

Hemköpsbutiken på Kungsgatan i Norrköping var en av sju butiker som under fjolåret deltog i en pilot och testade skyltning i butik med gott resultat.

”De redan medvetna kunderna sa att de fick en bra påminnelse. I framtiden tror jag alla konsumenter vill och kommer att kräva någon form av skyltning och vägledning. Så det blir med tiden en hygienfaktor både för mig och mina kunder, och det är bra att vi inom Hemköp går i bräschen”, säger butikschef Per Arén.

Klimatskyltningen är framtagen i samarbete med Sveriges forskningsinstitut RISE och kommer att starta vecka 17.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210