Var tionde svensk slänger sill i samband med påsk

PUBLICERAD: 13 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Sill är den påskmat som oftast hamnar i soptunnan. Det visar en undersökning på uppdrag av maträddar-appen Too Good To Go. Mer än var fjärde svensk uppger att de får sill över i samband med påsk och mer än 10 procent slänger minst en burk sill under högtiden.

Påsk är en av våra stora mathelger och i likhet med andra högtider är det mycket mat som blir över och slängs. Sill är för många ett givet inslag på påskbordet men sill är också den påskmat som de flesta får över och slänger.

”Påsk är en av de högtider då matsvinnet är extra stort, eftersom att det är lätt att man köper för mycket. Vi ser i vår undersökning att nästan en halv miljon burkar sill hamnar i soptunnan varje påsk. Därför har vi tittat på lösningar för hur vi kan motverka detta så att vi kan njuta av påskmaten samtidigt som vi sparar pengar och minskar vår påverkan på miljön”, säger Åsa Sandberg, matsvinnsexpert, Too Good To go.

Enligt undersökningen anger svenskarna att hjälp att uppskatta hur mycket sill som faktiskt går åt per person skulle få dem att slänga mindre sill.

”Att var tionde svensk slänger sill i samband med påsk gör ont att höra, eftersom sillfisket ännu idag är ett hantverk. Detta sillsvinn vill vi på Klädesholmen hjälpa till att minska tillsammans med Too Good To Go och kommer framåt arbeta med att utbilda konsumenterna genom olika initiativ”, säger Morgan Bråse, hållbarhets- och kvalitetschef på Klädesholmens Seafood.

Hur mycket sill går åt?
Om sillen äts som förrätt och varje person äter 7-10 sillbitar, beräknas en stor burk på 575 gram räcka till 3-4 personer, medan de minsta sillburkarna på 250 gram beräknas räcka till 1-2 personer.

En öppnad burk sill kan hålla i 2-4 veckor under rätt förutsättningar:
1. Se till att sillen är täckt av lag/sås
2. Använd alltid rena bestick när sillen tas ur burken
3. Förvara sillen i kylskåp och låt den inte stå framme

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-25 mars 2022 har sammanlagt 1011 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48