Carlsberg lanserar exklusivt jubileumsöl i begränsad upplaga

PUBLICERAD: 7 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


175 år av pionjäranda, nyfikenhet och outsläcklig törst efter utveckling. Carlsbergs historia bygger på en lång tradition av innovation och en vilja att med forskning utveckla konsten att brygga öl. För att fira Carlsbergs 175-års-jubileum lanseras nu Anniversary Beer, en exklusiv Brut Beer med smak av yuzu, grapefrukt och rosenvatten.

Från ett litet lokalt hantverksbryggeri i Köpenhamn till kommersiellt bryggeri med världens första industriella forskningslaboratorium. Carlsberggrundaren J.C Jacobsens resa från hemmabryggare till framgångsrik ölvisionär placerade tidigt både honom och Carlsbergs bryggeri på kartan för forskning och innovation. Inte minst genom upptäckten av den rena lagerjästen, ”Saccharomyces Carlsbergensis”, och utvecklingen av PH-skalan.

I år är det 175 år sedan Jacobsen påbörjade Carlsbergs resa. Hans pionjäranda har under alla dessa år inspirerat efterföljande bryggmästare att fortsätta utveckla världens förmodligen godaste öl. För att fira Carlsbergs 175-års-jubileum lanseras nu en exklusiv Brut Beer i limiterad upplaga – Anniversary Beer.

”På Carlsberg strävar vi hela tiden efter att utvecklas för att kunna erbjuda nya och förbättrade smakupplevelser. Tanken bakom jubileumsölet var att skapa en elegant öl långt från de många humlebomberna. En lite annorlunda öl för speciella tillfällen”, säger bryggmästare Helena da Silva Friis från Carlsbergs Forskningslaboratorium.

Anniversary Beer är en låghumlad Brut Beer brygd med vetemalt, och därefter fermenterad med Montrachet-jäst. Resultaten är ett unikt, aromatiskt och krispigt öl med tydliga mineraltoner och inslag av grapefrukt, yuzu och rosenvatten.

”Med Anniversary Beer vill vi hylla vår anfader och alla efter honom som har verkat för att utveckla konsten att brygga öl. Ölet är komplext att brygga, men med dess subtila och balanserade smaker välkomnande för finsmakaren såväl som novisen”, avslutar Helena Friis.

Anniversary Beer kommer i en upplaga om 2000 flaskor och säljs på Systembolaget med start 22 april.

 

Läs vidare

Kronfågel lanserar krispiga Chicken Nuggets Spicy

Kronfågels ätklara nyhet Chicken Nuggets Spicy kombinerar krispig tempura med smaker från chili, peppar och persilja.
kronfågel

Ökat intresse för meze – nya lanseringar från Salakis

Skånemejeriers varumärke Salakis lanserar Labneh och Ayran för att möta den ökande efterfrågan på meze.
Salakis

Skånemejeriers julklassiker är tillbaka

Skånemejerier presenterar årets julprodukter med smak av pepparkaka och kardemumma: Bravo Vinter, Pepparkaksfil och Vaniljyoghurt Pepparkaka.
Unknown

Skogaholm lanserar Julruta med smak av pepparkaka

Skogaholm Julruta är ett mjukt portionsbröd på tillfälligt besök med en pepparkakssmak som ska ge extra mycket julkänsla.
julruta

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker