6 av 10 svenskar oroliga för minskad matproduktion

PUBLICERAD: 6 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

LRF uppmanar konsumenter att titta efter Från Sverige-märket när de handlar.

En ny Novus-undersökning visar att 6 av 10 svenskar är oroliga över att den svenska matproduktionen minskar på grund av Rysslands invasion av Ukraina och att 7 av 10 anser att det är regeringens ansvar att säkra den svenska försörjningstryggheten.

Undersökningen, som gjordes på uppdrag av LRF, visar även att 8 av 10 svenskar är beredda att betala mer för att köpa svensk mat och därmed bidra till att stärka försörjningstryggheten

Det redan historiskt höga kostnadsläget för lantbruket har skenat ytterligare efter Rysslands invasion av Ukraina, vilket får till följd att allt fler bönder avvecklar eller minskar sin produktion, skriver LRF.

”Med tanke på att vi i Sverige har ett av världens absolut mest hållbara matproduktion, ett klimat som gör att vi inte behöver använda växtskyddsmedel i samma utsträckning som andra länder, jordar som håller världsklass, djurlagar som är ett föredöme i EU och är i framkant vad gäller klimatsmarta lösningar så ser vi flera anledningar till att just vi i Sverige bör öka vår matproduktion. Sverige, och världen, har inte råd med att jordbruksländer som Sverige endast har en självförsörjningsgrad på 50 procent”, säger LRF:s förbundsordförande Palle Borgström.

Han ger följande fyra konkreta råd för att öka Sveriges matproduktion:
1.Du som konsument: Titta extra noga efter Från Sverige-märket när du handlar. Se dina inköp som en investering i att stärka den svenska försörjningstryggheten.
2. Du som butikschef: Fronta svenska produkter och se dem som en del i den lokala samhällsutvecklingen.
3. Till dig som riksdagsledamot: Driv frågor och fatta beslut som stärker den svenska självförsörjningsgraden på kort och lång sikt.
4. Till kommunala beslutsfattare: Säkerställ att ni köper in svensk mat i den offentliga upphandlingen trots att kostnaderna ökar, så att både våra unga och äldre får bra och hållbart producerad mat både nu och i framtiden.

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx