Tufft 2022 väntas för svensk dagligvaruhandel

PUBLICERAD: 4 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Rickard Vallöf, partner McKinsey Foto: McKinsey&Co|

2019 till 2021 ökade försäljningen inom svensk dagligvaruhandeln med 16,3 procent till följd av förändrade konsumtionsmönster i spåret av pandemin. 2022 ser däremot ut att bli ett dystert år för branschen, enligt McKinsey och EuroCommerces årliga rapport ”The State of Grocery Retail”.

Rapporten kartlägger det senaste årets utveckling och de trender som väntas forma branschen under de närmaste åren. Den baseras på intervjuer med 60 europeiska VD:ar och fler än 12 000 konsumenter i nio europeiska länder.

2021 innebar ett uppsving för svensk e-handel med 14,1 procent. Traditionella fysiska butiker backade däremot med 4,4 procent. Lågpriskedjorna ökade med 5,6 procent. Som helhet innebär detta att branschen ökade 0,4 procent under året. Efter en framgångsrik pandemiperiod förväntas tuffare tider för branschen. De huvudsakliga anledningarna till prognosen är att positiva pandemieffekter klingar av, inflationsoro och prisökningar samt ökad konkurrens från digitala aktörer. Dessa trender syntes redan innan kriget i Ukraina och väntas accelerera ytterligare.

”Efter en pandemiboost står Sveriges dagligvaruhandel inför ett tufft år. Inflationsoro, prisökningar och ökad konkurrens kommer troligtvis vända de senaste årens positiva volymutveckling. Vill man vara en vinnare i den nya realiteten krävs investeringar i egna varumärken, digitala erbjudanden, nya intäktsströmmar samt hälsosamma och hållbara produkter”, säger Rickard Vallöf, partner på det globala managementkonsultföretaget McKinsey och medförfattare till rapporten.

Nedgången beräknas få stor tillfällig effekt på e-handeln där tillväxten väntas minska till 2 procent 2022 jämfört med 11 procent 2021, samtidigt som konkurrensen ökar. Den intensifierade konkurrensen väntas främst drivas på av ”dark stores” och automatiserade lager som än så länge har en relativt låg marknadsandel men som framöver förväntas växa med flera hundra procent årligen.

”Dark stores har det länge pratats om internationellt och nu ser vi att det börjar slå igenom bland både traditionella butikskedjor och instant delivery-företag som Kavall, Foodora och Wolt. För mer etablerade butikskedjor så som Ica och Coop med flera kommer automatiserade lager innebära effektiviserad orderhantering, vilket kan påverka behovet av butikspersonal, säger Rickard Vallöf.

Rapporten djupdyker även i förändrade konsumentpreferenser och visar att konsumenterna kommer att bli än mer splittrade under 2022. Höginkomsthushåll, yngre generationer och större hushåll uppger att de i större utsträckning kommer att köpa fler premiumprodukter och mer hälsosam och hållbar mat. Hushåll med lägre inkomster styrs av ökad priskänslighet och fler anger att de kommer att försöka köpa billigare produkter än de gjorde under 2021.

”Vi ser att splittringen mellan konsumenter kommer att växa under 2022. För branschen innebär det att det kan vara dags att se över sitt mellansegment för att istället satsa mer på lågpris- och premiumsegmentet, kommenterar Rickard Vallöf.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor