Svenskt Strösocker har fått en ny mer svensk design

PUBLICERAD: 31 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Illustrationen på Dansukkers nya förpackning är gjord av illustratören Klas Fahlén. Inspirationen kommer från skånska gårdar där sockerbetorna odlas.

Nu lanserar Dansukker en ny design på Svenskt Strösocker för att förtydliga det svenska ursprunget. Strösockret kommer från svenska sockerbetor som huvudsakligen är odlade i Skåne.

Trots att varumärket heter Dansukker är det bara svenskt strösocker i påsen. Nu har Dansukker tagit fram en ny design på sitt Från Sverige-märkta strösocker för att göra det lättare att välja svenskt. Idag produceras allt svenskt strösocker hos Dansukkers sockerbruk i Örtofta, som är Sveriges enda sockerbruk.

”Vi har våra rötter och vårt ursprung här i Sverige och en stark koppling till svenska konsumenter. Vår nya design på strösockerförpackningen har vi tagit fram för att förstärka just det och underlätta för konsumenterna att välja svenskt. För vårt strösocker är nämligen det enda svenska på marknaden”, säger Pernilla Wennerberg, marketing manager på Dansukker.

Svenska sockerfakta:
• För att göra 2 kilo strösocker går det åt 16 kilo sockerbetor
• Det tar 12 timmar att utvinna socker från en sockerbeta.
• I Sverige finns cirka 1 000 lantbrukare som odlar sockerbetor.
• Sverige är idag självförsörjande på socker.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206