ERT Godis köper konfektyrtillverkare

PUBLICERAD: 25 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari

ERT Godis går in som majoritetsägare i godisfabriken Mormor Lisas Konfektyr AB.

Godisgrossisten ERT Godis går in som majoritetsägare i konfektyrfabriken Mormor Lisas Konfektyr AB.

ERT Godis befinner sig i en expansiv fas och har påbörjat sin största utbyggnad genom tiderna, där bland annat 5 000 m2 lageryta och nya kontor ska byggas. Nu skaffar sig företaget fler ben att stå på, genom att även lägga till en egen godisfabrik i företagsportföljen.

”Vi har samarbetat med Mormor Lisas i många år och vet vilken kapacitet som finns i företaget och fabriken. Vi har de senaste åren tagit fram ett antal egna produkter som vi har sett få bra spridning och bra försäljning. Egna produkter är ett sätt för oss att utveckla organisationen. Vi ser även väldigt stora fördelar med att producera egna varor i Sverige, med tanke på hur problematiskt det kan vara med frakter från utlandet just nu”, säger ERT Godis VD Nichlas Ernstsson.

I samband med att ERT Godis går in som huvudägare i Mormor Lisas Konfektyr AB kommer en översyn av den grafiska profilen att göras. En uppdaterad, modern logotyp är framtagen, med ett nytt och uppdaterat utseende på den klassiska ”Mormor”-figuren för att stärka varumärket Mormor Lisas.

”Vi ser stora fördelar med den här affären. I fabriken finns möjlighet att tillverka och förpacka chokladbollar, olika små godisbitar såsom Milkshake Collection, flowpackning av stycksaker, packning i påsar, chokladdoppning och mycket annat. Vi kommer också att kunna erbjuda Private Label-produkter, något som vi är övertygade om att många kommer tycka är intressant”, säger Nichlas Ernstsson.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623