MAX byter ut importerad halloumi mot svensk Grilloumi

PUBLICERAD: 17 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Nu uppdaterar MAX sina halloumiburgare till Grilloumiburgare. Grilloumi produceras av mjölk från norrländska gårdar och har 50 procent lägre klimatpåverkan än den importerade halloumin.

När MAX halloumiburgare lanserades i januari 2016 blev den snabbt en favorit bland gästerna. Det långa samarbetet med Fontana som leverantör av halloumi har lett fram till Grilloumin som tillverkas hos Norrmejerier i Umeå. Klimatavtrycket på Grilloumi motsvarar åtta kilo Co2e (koldioxidekvivalenter) per kilo ost, vilket är minst 50 procent lägre än för halloumins 16-20 kilo Co2e per kilo.

”Vår nya Grilloumi är gjord på komjölk och är därför lite mindre syrlig och har bra avvägd sälta som gör att smakupplevelsen blir grym. I stort är den lik halloumiburgaren i smaken, men det är i de små nyanserna skillnaderna framträder och jag är väldigt nöjd med resultatet. När det kommer till hållbarhet är skillnaderna desto större eftersom Grilloumi har 50 procent mindre klimatpåverkan”, säger Jonas Mårtensson, som är chefskock på MAX Burgers.

Det minskade klimatavtrycket kommer främst från att mjölkproduktionen, som har lägre klimatpåverkan i Sverige än på Cypern, men också från kortare transporter. Själva Grilloumi-burgaren, inklusive alla ingredienser, har ett klimatavtryck på 0,8 CO2e jämfört med Halloumiburgaren som har 1,2 CO2e.

Bytet till Grilloumi innefattar samtliga av MAX burgare som samtidigt också får nya namn där halloumi byts ut till Grilloumi. Även i dagligvaruhandeln senare i vår kommer MAX halloumiburgare att bytas ut till Grilloumiburgare.

Svensk Grilloumi är Fontanas egen grillost av norrländsk mjölk. Grilloumiburgaren är framtagen av Fontana och Norrmejerier i samarbete med MAX chefskock Jonas Mårtensson.

”Det är så roligt att vår svenska Grilloumi får ta plats i MAX restauranger. Osten är gjord enligt vårt familjerecept men tillverkad hos ostmästarna på Norrmejerier. Och nu har MAX gjort en jättegod burgare av den – en svensk snabbmatskedja med norrländska rötter. Våra fina samarbeten handlar om mycket mer än ost”, säger Loizos Papadopoulos, VD på Fontana Food.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623