Agtira och Greenfood planerar storsatsning på urban farming

PUBLICERAD: 10 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Foodtech-företaget Agtira AB och livsmedelskoncernen Greenfood har tecknat en avsiktsförklaring om en gemensam storsatsning på urban farming. Planen är att Greenfoods affärsområde Fresh Produce och Agtira ska etablera odlingssystem på ett stort antal strategiska platser inne i städer, framför allt i storstadsregionerna.

Agtira har det senaste året blivit känt för att utveckla och bygga system för odling av grönsaker i direkt anslutning till livsmedelsbutiker. Företaget har bland annat tecknat avtal med flera Ica Maxi-butiker, där man under 2022 kommer att bygga olika odlingssystem för gurkor och örter – och i ett fall även för lax.

Greenfood Fresh Produce är en del av Greenfood-koncernen, en av norra Europas ledande aktörer inom hälsosam mat, med distribution till butiker och restauranger över hela landet.

Nu är tanken att de båda företagen ska utveckla vad de är bäst på: Agtira ska etablera och driva produktionsenheterna enligt en FaaS-modell (Farming as a Service), där Greenfood Fresh Produce köper hela den producerade volymen för vidare försäljning och distribution. Planerna omfattar initialt upp till 10 anläggningar på strategiska platser i storstadsregionerna, där nya produkter ska produceras hållbart och med minimalt behov av vatten och transporter.

”Den här teknologin är en del av en hållbar framtid. Genom att kombinera tech med vertikalodlingar kommer dessa tio urbana odlingssystem både minska livsmedelstransporterna, minska vattenförbrukningen och öka självförsörjningsgraden lokalt”, säger Ted Stenshed, VD på affärsområdet Greenfood Fresh Produce.

Vertikal odling i urbana miljöer bygger på höjden. Inget direkt solljus behövs utan odlingen försörjs med LED- och halogenbelysning, dessutom används 95 procent mindre vatten jämfört med konventionell odling. Agtiras odlingssystem ”Greens” använder artificiell intelligens, AI, för att optimera tillväxt, kvalitet och kontroll hos produkterna som odlas.

”Med hjälp av modern teknologi kan vi tillsammans producera mer hälsosam och mer hållbar mat, runt om i Sverige. Smarta odlingssystem kommer att spela en central roll i Sveriges framtida utveckling av hållbart producerad mat”, säger Mattias Gemborg, VD på Agtira.

Genom Greenfoods nationella distributionsnät och partners kommer Agtira åt en betydligt större del av marknaden än tidigare, eftersom man även kommer att kunna rikta sig till alla mindre och medelstora butiker, restauranger och hotell. Detta blir en ny marknad för Agtira, som här får en mycket stor tillväxtpotential.

Samarbetet innebär inte att Agtiras ambitioner att etablera sig i anslutning till livsmedelsbutiker läggs på is, enligt Mattias Gemborg:

”Nej, det arbetet och dialogerna fortsätter med full kraft och intresset för våra odlingssystem är fortsatt mycket stort. Samarbetet med Greenfood skulle dock innebära att vi når hela livsmedelshandeln i Sverige och inte bara större butiker. Det skulle flerdubbla vår marknad i ett enda slag och öka Agtiras tillväxtpotential enormt.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland