I samband med pandemin har en betydande del av handelns försäljning flyttat över till nätet, inte minst dagligvaruhandeln. Nu frågar sig branschen hur många av dessa nytillkomna online-kunder som blir kvar och hur många som tänker återgå till att handla i fysisk butik. Det har retailtech-företaget StrongPoint gett YouGov i uppdrag att ta reda på.
Under 2021 fortsatte dagligvarubranschens online-försäljning att öka: för helåret landade ökningen på 24 procent jämfört med året innan (Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex).
YouGov har på uppdrag av StrongPoint frågat hur de nytillkomna e-handelskunderna planerar att göra framgent.
Det visar sig att åtta av tio fortsatt handlar på nätet i varierande grad: 29 procent har fortsatt handla på nätet och planerar att fortsätta med det. Ytterligare 24 procent har fortsatt, men uppger att de på sikt planerar att börja handla i fysisk butik igen, medan 25 procent har återgått till att handla mer i fysisk butik, om än inte helt. Endast en av fem har återgått till att handla i princip allt i butik igen.
”Dagligvarubranschen har haft en närmast explosionsartad tillväxt av sin online-försäljning under pandemin, vissa månader har visat på tresiffriga tillväxttal. Frågan alla ställt sig är naturligtvis hur mycket av detta som är tillfälligt och vad som blir kvar på lite sikt. Det är därför intressant att notera att så många som var tredje av de online-kunder som tillkommit under pandemin planerar att fortsätta handla online”, säger Magnus Rosén, nytillträdd Sverigechef för StrongPoint.
Enligt Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, har e-handeln under de senaste åren tagit en allt större del av den totala dagligvaruförsäljningen:
”Möjligheten att erbjuda det kunderna efterfrågar driver kontinuerligt utveckling i handeln och under pandemin har e-handeln inom dagligvaruhandeln utvecklats både sett till innovation och tillgänglighet.”
Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov 17-19 januari 2022. Sammanlagt har 1 019 intervjuer genomförts via internet med personer från 18 år och uppåt i Sverige.