Så tänker pandemikunderna handla framöver

PUBLICERAD: 9 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari

StrongPoints hämtskåp för näthandlad mat. Foto: StrongPoint|

I samband med pandemin har en betydande del av handelns försäljning flyttat över till nätet, inte minst dagligvaruhandeln. Nu frågar sig branschen hur många av dessa nytillkomna online-kunder som blir kvar och hur många som tänker återgå till att handla i fysisk butik. Det har retailtech-företaget StrongPoint gett YouGov i uppdrag att ta reda på.

Under 2021 fortsatte dagligvarubranschens online-försäljning att öka: för helåret landade ökningen på 24 procent jämfört med året innan (Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex).

YouGov har på uppdrag av StrongPoint frågat hur de nytillkomna e-handelskunderna planerar att göra framgent.

Det visar sig att åtta av tio fortsatt handlar på nätet i varierande grad: 29 procent har fortsatt handla på nätet och planerar att fortsätta med det. Ytterligare 24 procent har fortsatt, men uppger att de på sikt planerar att börja handla i fysisk butik igen, medan 25 procent har återgått till att handla mer i fysisk butik, om än inte helt. Endast en av fem har återgått till att handla i princip allt i butik igen.

”Dagligvarubranschen har haft en närmast explosionsartad tillväxt av sin online-försäljning under pandemin, vissa månader har visat på tresiffriga tillväxttal. Frågan alla ställt sig är naturligtvis hur mycket av detta som är tillfälligt och vad som blir kvar på lite sikt. Det är därför intressant att notera att så många som var tredje av de online-kunder som tillkommit under pandemin planerar att fortsätta handla online”, säger Magnus Rosén, nytillträdd Sverigechef för StrongPoint.

Enligt Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, har e-handeln under de senaste åren tagit en allt större del av den totala dagligvaruförsäljningen:

”Möjligheten att erbjuda det kunderna efterfrågar driver kontinuerligt utveckling i handeln och under pandemin har e-handeln inom dagligvaruhandeln utvecklats både sett till innovation och tillgänglighet.”

Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov 17-19 januari 2022. Sammanlagt har 1 019 intervjuer genomförts via internet med personer från 18 år och uppåt i Sverige.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor