Så tänker pandemikunderna handla framöver

PUBLICERAD: 9 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari

StrongPoints hämtskåp för näthandlad mat. Foto: StrongPoint|

I samband med pandemin har en betydande del av handelns försäljning flyttat över till nätet, inte minst dagligvaruhandeln. Nu frågar sig branschen hur många av dessa nytillkomna online-kunder som blir kvar och hur många som tänker återgå till att handla i fysisk butik. Det har retailtech-företaget StrongPoint gett YouGov i uppdrag att ta reda på.

Under 2021 fortsatte dagligvarubranschens online-försäljning att öka: för helåret landade ökningen på 24 procent jämfört med året innan (Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex).

YouGov har på uppdrag av StrongPoint frågat hur de nytillkomna e-handelskunderna planerar att göra framgent.

Det visar sig att åtta av tio fortsatt handlar på nätet i varierande grad: 29 procent har fortsatt handla på nätet och planerar att fortsätta med det. Ytterligare 24 procent har fortsatt, men uppger att de på sikt planerar att börja handla i fysisk butik igen, medan 25 procent har återgått till att handla mer i fysisk butik, om än inte helt. Endast en av fem har återgått till att handla i princip allt i butik igen.

”Dagligvarubranschen har haft en närmast explosionsartad tillväxt av sin online-försäljning under pandemin, vissa månader har visat på tresiffriga tillväxttal. Frågan alla ställt sig är naturligtvis hur mycket av detta som är tillfälligt och vad som blir kvar på lite sikt. Det är därför intressant att notera att så många som var tredje av de online-kunder som tillkommit under pandemin planerar att fortsätta handla online”, säger Magnus Rosén, nytillträdd Sverigechef för StrongPoint.

Enligt Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, har e-handeln under de senaste åren tagit en allt större del av den totala dagligvaruförsäljningen:

”Möjligheten att erbjuda det kunderna efterfrågar driver kontinuerligt utveckling i handeln och under pandemin har e-handeln inom dagligvaruhandeln utvecklats både sett till innovation och tillgänglighet.”

Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov 17-19 januari 2022. Sammanlagt har 1 019 intervjuer genomförts via internet med personer från 18 år och uppåt i Sverige.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

De tävlar om finalplatserna i Änglamarkspriset 2024

KF och Coop presenterar de fem nominerade som tävlar om tre finalpriser i Änglamarkspriset 2024.
mattias bergqvist

KLS investerar 152 miljoner i Dalsjöfors

KLS bygger ut sin anläggning i Dalsjöfors för 152 miljoner, vilket ska öka kapaciteten med 30 procent.
default

Hon blir Polarbröds nya innovations- och utvecklingschef

Laura Pulkkinen tillträder som innovations- och utvecklingschef på Polarbröd under oktober.
2789859698-Laura-Pulkkinen

Valios mjölk ska bli koldioxidneutral inom fem år

Valio startar ett pilotprojekt för att producera helt koldioxidneutral mjölk inom fem år.
vaio1