Lantmännen köper del av äggpackeriföretag

PUBLICERAD: 9 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Lantmännen förvärvar 30 procent av aktierna i KG:s Ägg, ett av Sveriges ledande äggpackeriföretag. Förvärvet är i linje med Lantmännens strategi för ökade satsningar och investeringar inom livsmedelsförsörjningen i Sverige.

”Äggnäringen är en viktig del av det svenska lantbruket och ägg är ett utmärkt, proteinrikt och näringstätt livsmedel. I samarbete med KG:s Ägg ser vi intressanta möjligheter när det gäller fortsatt utveckling inom produktkoncept, hållbarhet och foder. Förvärvet passar bra in i vår affärsportfölj och i vår värdekedja – med integrationer till såväl äggproducenter som kunder och konsumenter”, säger Per Olof Nyman, VD och koncernchef i Lantmännen.

Linköpings-baserade KG:s Ägg grundades av KG Pettersson 1973 och har cirka 60 anställda. KG Pettersson är fortsatt aktiv i bolaget som styrelseordförande. Sedan 2009 är även hans tre barn delägare i bolaget. Två av dem är också aktiva i företaget – sonen Erik Pettersson som VD och dottern Anna Frödin som ansvarig för kundservice och producentadministration. KG:s Ägg är sedan 2015 majoritetsägare i Stjärnägg, som är Sveriges största äggleverantör. Därutöver är företaget delägare i PF Food som bland annat levererar kokta ägg till salladsbarer, samt packerierna Skåneägg och Norrlandsägg.

”Genom den här affären skapar och säkrar vi en gemensam svensk plattform och stärker vår marknadsposition inom äggvärdekedjan från jord till bord. Samarbetet stärker vår konkurrenskraft och ger oss möjligheter att snabbare nå våra mål inom bland annat produktutveckling och hållbarhet med förstärkt kundnytta. Vi har redan sedan tidigare samarbetat med Lantmännen kring bland annat foderutveckling. Jag ser nu fram emot ett nära samarbete med Lantmännen även inom fler områden”, säger Erik Pettersson, VD för KG:s Ägg.

I samband med att förvärvet träder i kraft tar Carl-Peter Thorwid, chef för Lantmännens affärsområde, också plats i styrelsen för KG:s Ägg. Tillträde planeras äga rum 1 april.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894