Paulig planerar att sälja Gold&Green till Valio

PUBLICERAD: 2 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Paulig planerar att avyttra Gold&Green, en verksamhet inom växtbaserat protein, till det finska mejeri- och matföretaget Valio. Den resterande delen av Gold&Green Foods verksamhet omfattas inte av transaktionen och Paulig har inlett planer på en utfasning av verksamheten.

Gold&Green Foods, som är känt för sin växtbaserade innovation Pulled Oats, har varit en del av Paulig sedan 2016.

”Vi vet att växtbaserad kost är en växande trend och vi kommer att fortsätta att bidra till denna genom våra produktkategorier tex mex, kryddor och snacks. Vi har under åren investerat i den internationella tillväxten av Gold&Green och sortimentet finns för närvarande i 17 länder. Men vi har inte kunnat skala upp verksamheten på ett lönsamt sätt. Avtalet med Valio säkrar kontinuiteten för det här unika och innovativa varumärket och möjliggör förverkligandet av dess fulla potential i framtiden, säger Pauligs koncernchef och VD Rolf Ladau.

Avtalet med Valio omfattar alla rättigheter för varumärket Gold&Green samt tillhörande immateriella rättigheter och R&D. Gold&Green Foods R&D-team blir en del av Valio från och med den 1 mars 2022.

”Gold&Green har varit en pionjär inom växtbaserad mat och produktutveckling och på Valio har vi framgångsrikt utvecklat vår växtbaserade produktportfölj Oddlygood. Nu välkomnar vi Gold&Greens utvecklingsteam till oss ​​i syfte att nå vårt strategiska mål – att ytterligare stärka vår position på den växande globala marknaden för växtprotein. Tillsammans kommer vi att vidareutveckla innovationerna i Gold&Greens pipeline och fortsätta varumärkets resa, säger Tuomas Salusjärvi, Executive Vice President, Growth Businesses and R&D, på Valio.

Övrig verksamhet inom Gold&Green Foods och företagets produktionsanläggning i Järvenpää omfattas inte av avtalet med Valio. Paulig kommer att fortsätta Gold&Green Foods nuvarande verksamhet och produkterna kommer att säljas under licens från Valio fram till en eventuell avveckling av verksamheten. Parterna kommer också att undersöka möjliga alternativ för att säkerställa tillgängligheten av utvalda produkter.

Nedläggningen, som är planerad till senare delen av 2022, kommer att påverka 69 anställda inom Gold&Green Foods. Företaget kommer att inleda samarbetsförhandlingar med sina anställda i enlighet med finsk lagstiftning.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210