Greenfoods hållbarhetsarbete prisas av Helsingborgs stad

PUBLICERAD: 28 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Greenfood tilldelas Helsingborgs stads utmärkelse Företagsstjärnan för sin snabba tillväxt och sitt starka hållbarhetsfokus.

Priset Företagsstjärnan tilldelas bolag och personer som är förebilder för Helsingborgs växande och innovativa näringsliv. Motiveringen till att Greenfood får utmärkelsen lyder:

”Med er passion för livsmedel och hur ni skapar hållbara affärer är ni bästa exemplet på en av Helsingborgs Företagsstjärnor. Ni har en styrka i starkt klimatfokus och förser oss med produkter för en hållbar livsstil. Vi är glada för ni ser Helsingborg som navet som bas för verksamheten.”

”Klimatet är vår tids ödesfråga. Hur vi producerar vår mat och vad vi äter har stora effekter på klimatet och miljön, därför måste vi göra allt vi kan för att påskynda omställningen till växtbaserade alternativ”, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group.

Greenfood är mitt i en storsatsning i Helsingborg som utmärks av utvecklingen av Greenfood Greenhouse, ett modernt och miljöeffektivt livsmedels- och logistikcenter som ska förse Norden med växtbaserad mat. Greenfood har de senaste åren tagit flera steg mot ett mer hälsosamt och hållbart sortiment. Koncernens salladsbolag Picadeli har till exempel helt slopat rött kött och håller idag ett sortiment som består av 90 procent vegetariska produkter. Ett annat av Greenfoods bolag, Ahlströms Factory, erbjuder vegetariska matkoncept och har även utvecklat ett sortiment av växtbaserade produkter av nordiska baljväxter, en inhemsk vegansk proteinkälla som kan konkurrera med sojaproteinet.

Greenfood-koncernen har under flera år arbetat systematiskt för att minska sitt klimatavtryck, genom att utveckla innovativa tekniklösningar, utforska nya förpackningslösningar samt genom att växla till förnybara energikällor. Koncernen har till exempel utvecklat en AI-plattform som hjälper butikspersonal att beställa rätt produkter i rätt mängd till Picadelis salladsbarer. Mer tillförlitliga beställningar uppges minska matsvinnet och samtidigt öka lönsamheten för Greenfoods kunder.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx