Änglamark utsett till Sveriges grönaste varumärke - igen

PUBLICERAD: 18 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


För trettonde gången har folket fått säga sitt i Differs undersökning Sveriges Grönaste Varumärke. Årets undersökning visar att den gröna trenden håller i sig och att en stor majoritet av svenska folket regelbundet gör aktivt hållbara val.

Det är tydligt att ”grönhet” är en avgörande faktor vid köpbeslut och val av varumärke, då hela 35 procent av svenska konsumenter väljer bort varumärken som inte upplevs gröna. En majoritet anser också att det är viktigt att företag ägnar sig åt hållbart arbete.

”I årets undersökning ser vi att det finns hög betalningsvilja för hållbara produkter och tjänster. Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet vill vi öka medvetenhet och fokus på hållbart arbete hos företag”, säger Fredrik Berggren på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen.

Av årets undersökning framgår även att unga oftare gör hållbara val, får information om hållbarhet via sociala medier i första hand och är beredda att handla mindre på rea än övriga.

Undersökningen delas in i två olika kategorier, en där de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke, ”Folkets val”, och en där de får betygsätta ”grönheten” hos 148 varumärken.

Coops varumärke Änglamark vinner för elfte året kategorin ”Folkets val” med stor marginal före Coop och Arla. Därefter följer Ica, Lantmännen, Oatly, Apoteket, Kung Markatta, Apotek Hjärtat och Axa på de tio första platserna.

I den andra kategorin, där de svarande betygsätter grönheten hos 148 varumärken, vinner Tesla för första gången före SJ. Därefter följer Coop, Ica och Arla.

Deltagarna får även utse Sveriges grönaste varumärke inom 13 olika branscher. Där hamnar Coop även i år på första plats i kategorin Dagligvaruhandeln, medan Arla tar hem förstaplatsen i kategorin Matproducent och Max i kategorin Snabbmat. Dagligvaruhandeln anses totalt var den grönaste branschen i årets undersökning.

Arla utses till ”Årets klättrare”, det vill säga det varumärke som har förbättrat sitt resultat mest jämfört med den föregående undersökningen, medan Ica är det varumärke som de flesta svarande anser har förändrat sig mest för att bli grönare under det senaste året.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts av konsultföretaget Differ sedan 2008. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem & inredning, matproducenter samt industri.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker