Änglamark utsett till Sveriges grönaste varumärke - igen

PUBLICERAD: 18 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


För trettonde gången har folket fått säga sitt i Differs undersökning Sveriges Grönaste Varumärke. Årets undersökning visar att den gröna trenden håller i sig och att en stor majoritet av svenska folket regelbundet gör aktivt hållbara val.

Det är tydligt att ”grönhet” är en avgörande faktor vid köpbeslut och val av varumärke, då hela 35 procent av svenska konsumenter väljer bort varumärken som inte upplevs gröna. En majoritet anser också att det är viktigt att företag ägnar sig åt hållbart arbete.

”I årets undersökning ser vi att det finns hög betalningsvilja för hållbara produkter och tjänster. Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet vill vi öka medvetenhet och fokus på hållbart arbete hos företag”, säger Fredrik Berggren på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen.

Av årets undersökning framgår även att unga oftare gör hållbara val, får information om hållbarhet via sociala medier i första hand och är beredda att handla mindre på rea än övriga.

Undersökningen delas in i två olika kategorier, en där de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke, ”Folkets val”, och en där de får betygsätta ”grönheten” hos 148 varumärken.

Coops varumärke Änglamark vinner för elfte året kategorin ”Folkets val” med stor marginal före Coop och Arla. Därefter följer Ica, Lantmännen, Oatly, Apoteket, Kung Markatta, Apotek Hjärtat och Axa på de tio första platserna.

I den andra kategorin, där de svarande betygsätter grönheten hos 148 varumärken, vinner Tesla för första gången före SJ. Därefter följer Coop, Ica och Arla.

Deltagarna får även utse Sveriges grönaste varumärke inom 13 olika branscher. Där hamnar Coop även i år på första plats i kategorin Dagligvaruhandeln, medan Arla tar hem förstaplatsen i kategorin Matproducent och Max i kategorin Snabbmat. Dagligvaruhandeln anses totalt var den grönaste branschen i årets undersökning.

Arla utses till ”Årets klättrare”, det vill säga det varumärke som har förbättrat sitt resultat mest jämfört med den föregående undersökningen, medan Ica är det varumärke som de flesta svarande anser har förändrat sig mest för att bli grönare under det senaste året.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts av konsultföretaget Differ sedan 2008. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem & inredning, matproducenter samt industri.

Rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår