Alkohol mer tillgängligt för unga genom sociala medier

PUBLICERAD: 10 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


28 procent av ungdomarna har kommit i kontakt med alkohollangningskonton på sociala medier. Det visar rapporten ”Ungas alkoholanskaffning via sociala medier”, som Systembolaget har initierat.

Ungdomarna fick bland annat ange på vilket sätt de fått tag på alkohol senaste gången de drack. De som fyllt 20 hade oftast införskaffat alkoholen själva, i butik eller på restaurang. De som var yngre hade oftast fått tag i alkoholen via en närstående (vän/förälder/syskon/partner). 13 procent uppgav att de fått tag i alkoholen via en langare på sociala medier. Det var framförallt ungdomar 16-17 år som uppgav detta.

Rapporten ”Ungas alkoholanskaffning via sociala medier” visar bland annat att:

• 28 % av ungdomarna blivit erbjudna att köpa alkohol via sociala medier
• 12 % av ungdomarna själva eller tillsammans med andra har handlat alkohol via langningskonton, nästan uteslutande via Instagram och Snapchat
• nästan varannan 16-17-åring (47 %) uppger att det är enkelt att få tag på alkohol

”Vi vill öka kunskapen kring hur unga får tag på alkohol och vilken roll sociala medier spelar för deras möjlighet att få tag på alkohol. Rapporten visar att det är de yngsta, 16-17-åringarna, som i störst utsträckning skaffar alkohol via sociala medier, de som har svårt att få tag på alkohol från mer ansvarstagande vuxna. Det är allvarligt eftersom det finns samband mellan alkoholkonsumtion och berusningsdrickande tidigt i livet och alkoholproblem senare i livet. På kort sikt riskerar de problem som de ångrar efteråt, som att hamna i slagsmål och konflikter, som brottsoffer eller förövare”, säger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskning på Systembolaget.

Andra problem med langning via sociala medier är att unga som skaffar alkohol den vägen, dricker både oftare och mer än andra jämnåriga.

Rapporten bygger på svar från 5 012 ungdomar mellan 16 och 21 år. Det stora antalet respondenter har gjort det möjligt att bryta ner resultaten utifrån kön, ålder och län. Rapporten visar att 14 procent av flickorna och 10 procent av pojkarna har använt sociala medier för att få tag på alkohol. När det kommer till de geografiska skillnaderna är problemet med langning via sociala medier mer utbrett i storstäder. I Stockholm uppgav mer än var fjärde (27%) att de anskaffat alkohol via sociala medier, den största andelen i undersökningen.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) har på uppdrag av Systembolaget tagit fram rapporten och underlaget har samlats in av Ipsos.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden